Súrne potrebujete vlastné auto, nové si však nemôžete dovoliť? Prezradíme vám, na čo si pri kúpe ojazdeného auta posvietiť a ako nenaletieť podvodníkovi.
Ešte pred tým, ako oslovíte konkrétnych predajcov či navštívite rôzne autobazáre, ujasnite si základné veci. Medzi ne patrí napríklad veľkosť vozidla, jeho využitie, aký by mal byť výkon či druh motora, prípadne aké sú vaše očakávania ohľadom množstva najazdených kilometrov.
V neposlednom rade si určite aj cenový strop. Nezabudnite pritom rátať aj s nákladmi navyše, ktoré môžu súvisieť s opravou či s menším vylepšením vozidla.
Keď už máte v základných otázkach jasno, vytipujte si jednotlivých predajcov. Je totiž rozdiel, či kupujete auto od fyzickej osoby alebo dáte prednosť kúpe auta cez autorizovaný bazár. Zistite si, aké referencie na daného predajcu sú – ak ide o autobazár či osobu, ktorá predáva viacero vozidiel, určite na internete nájdete hodnotenia jeho zákazníkov.
Ak máte vytipovaných viacero áut, o každom si zistite čo najviac informácií. Vyžiadajte si od predajcu VIN číslo vozidla a prejdite si ho cez online záznamy STK, kontroly originality alebo pomocou služby online overenie VIN. Ak sa do áut nevyznáte, určite sa poraďte so známym alebo technikom, ktorému dôverujete. V prípade, že nikoho takého nemáte, no našli ste si už svojho favorita, požiadajte predávajúceho o kontrolu vozidla v autorizovanom servise.
POZOR: Ak sa rozhodnete pre jazdené vozidlo zo zahraničia, buďte opatrnejší a overte si aj to, či vozidlo nebolo v minulosti zaplavené. V našom článku nájdete aj viacero tipov, ako odhaliť zatopené vozidlo pred jeho kúpou.
TIP: Pred kúpou ojazdeného auta si môžete overiť niektoré informácie aj prostredníctvom rôznych databáz.
Ide o odcudzené vozidlo? Overiť si to môžete v databáze odcudzených motorových vozidiel na stránke Ministerstva vnútra SR.
Je na auto zriadená ťarcha? Túto informáciu je možné zistiť na tejto stránke v časti Notársky centrálny register záložných práv.
Fyzická kontrola predávaného auta je pomerne náročná, obzvlášť pre laika. Vecí, ktoré na vozidle treba skontrolovať, je nesmierne veľa, preto spomedzi nich vyberáme len tie najdôležitejšie.
Uvedené body predstavujú len základnú prehliadku. Pri kúpe jazdeného auta nikdy nepodceňujte jeho dôkladnú odbornú kontrolu a analýzu, ktorá dokáže odhaliť aj skryté, voľným okom neviditeľné vady.
Po kontrole dokumentov, informácií o vozidle a dôkladnej obhliadne samotného vozidla by mala nasledovať skúšobná jazda. Nikdy sa nenechajte uhovoriť predávajúcim, že auto je v 100 % stave, a že funguje ako hodinky. Vždy trvajte na skúšobnej jazde – ak vám ju predávajúci nechce dovoliť alebo vás v aute chce len povoziť, od kúpy okamžite odstúpte.
Hoci väčšina predávajúcich nemá so skúšobnou jazdou žiadne problémy, aj tu treba mať oči otvorené. Trasa, na ktorej budete vozidlo testovať, by mala byť dostatočne dlhá a mala by zahŕňať rôzne povrchy. Snažte sa vozidlo otestovať v čo najväčšom počte jazdných situácií, iba tak totiž získate ucelený prehľad o jeho reálnom stave. Ideálne je, ak pri testovacej jazde môže byť prítomný aj váš mechanik, či iný odborník, ktorému dôverujete.
Pri posudzovaní motora treba sledovať štartovanie aj voľnobeh. Ak počas chodu motora počujete zvláštne zvuky ako škrípanie, hrkotanie či pískanie, no nie ste si istý, čo ich spôsobuje, poraďte sa s odborníkom. Sledujte tiež, či sa vozidlo nadmerne neprehrieva alebo nedymí. Pri kontrole prevodovky si zasa treba všímať, či radenie ide plynule a bez zadrhávania – vždy skontrolujte všetky stupne a zvlášť pozor si dávajte na to, aby páka zostala vo svojej polohe aj pri prudkom stlačení plynu. Pri automatických prevodovkách býva najčastejším problémom nedostatočné menenie oleja, ktoré znižuje ich životnosť a bezchybnú funkčnosť. Aj tu platí, že pri trhaných pohyboch či rôznych zvukoch treba vyhľadať odborníka.
Počas testovacej jazdy si všímajte, či auto nevibruje alebo neťahá do strany. Nadmerný hluk kolies, príp. cvakanie prednej nápravy pri otáčaní kolies sú tiež neželané javy. Na neželaný stav podvozku pritom nemusia upozorňovať len zvuky. Je dobré vždy pozrieť auto aj na zdviháku a skontrolovať, či sa nezačína objavovať hrdza, či nepresakuje olej alebo či niekde nie sú zvláštne zvary či spoje. Z hľadiska bezpečnosti sú najdôležitejšou súčasťou auta jeho brzdy. Preto ich treba otestovať vo viacerých situáciách a opäť vnímať prípadné zvláštne zvuky či správanie vozidla.
Testovacia jazda slúži aj na kontrolu elektroniky, konkrétne takých vecí ako je zamykanie vozidla, kúrenie a klimatizácia, sťahovanie okien a strešného okna, elektrické otváranie kufra či nastavovanie sedadiel. Pozornosť venujte aj jednotlivým kontrolkám – pri štartovaní vozidla by sa mali všetky rozsvietiť a po vypnutí motora zasa postupne zhasínať. Overte si tiež funkčnosť svetiel, prístrojovej dosky, audio systému a pod.
V neposlednom rade si všímajte aj samotný pocit z jazdy – ako sa vám v aute sedí, nie sú sedadlá vysedené, nezadrhávajú sa bezpečnostné pásy, nevadí vám rozmiestnenie jednotlivých funkčných prvkov a je pre vás výbava vozidla dostatočná? Snažte sa sledovať každý jeden detail – momentálne vám síce drobná „chybička krásy“ vadiť nemusí, no do budúcna to môže byť problém, ktorý budete tak či tak musieť riešiť.
Pri kúpe ojazdeného auta sa odporúča venovať zvýšenú pozornosť najmä zmluvným podmienkam. Okrem spísania kúpno-predajnej zmluvy so všetkými náležitosťami treba myslieť aj odovzdanie všetkých dokladov od vozidla.
Nikdy ojazdené auto nekupujte bez riadne spísanej kúpno-predajnej zmluvy. V závislosti od predajcu vozidla – či ide o fyzickú alebo právnickú osobu – sa môže kúpno-predajná zmluva na auto mierne líšiť. Zmluva, ktorú medzi sebou uzatvárajú dve fyzické osoby alebo fyzická a právnická osoba sa riadi Občianskym zákonníkom, pri vzťahu dvoch právnických osôb je kúpno-predajná zmluva uzatváraná v zmysle Obchodného zákonníka.
V každom prípade by však mala kúpno-predajná zmluva na auto obsahovať všetky právne náležitosti ako:Zmluvu si nezabudnite pred podpisom riadne prečítať a v prípade otázok či námietok o tom predávajúceho informovať. S podmienkami kúpno-predajnej zmluvy musia súhlasiť obe zmluvné strany, ak sa vám preto niečo nezdá alebo s niečím v zmluve nesúhlasíte, rozhodne ju nepodpisujte.
Ak ste sa s predávajúcim dohodli, všetky dokumenty sú v poriadku, zostáva už len posledné – uhradiť kúpno-predajnú sumu vozidla. V prípade, že kupujúci uhrádza sumu bezhotovostne prevodom na účet, je tak povinný urobiť v deň podpísania zmluvy. V opačnom prípade môže predávajúci odstúpiť od zmluvy. Pri platbe v hotovosti nesmie podľa zákona vyplatená suma presiahnuť 15 000 € pri fyzických osobách a 5 000 € pri právnických osobách.
Pri kúpe ojazdeného vozidla musíte vždy dostať originály všetkých potrebných dokladov. Zvlášť pozor si treba dávať v prípade, ak predávajúci nie je vlastníkom vozidla alebo nemá originálny technický preukaz. V takom prípade treba od kúpy okamžite odstúpiť.
Kúpa jazdeného vozidla môže predstavovať veľmi rizikovú investíciu, ale aj skvelú kúpu. Závisí to nielen od solventnosti predajcu, ale aj vašich vedomostí či známostí, ktoré vám dokážu pri výbere auta poradiť. V neposlednom rade netreba zabúdať, že hanba ani snaha za každú cenu ušetriť sa vám nemusí vyplatiť. Preto sa vždy držte hesla: dvakrát meraj a raz rež!