Čo robiť, aby kúpa ojazdeného auta prebehla bez problémov?

Súrne potrebujete vlastné auto, nové si však nemôžete dovoliť? Prezradíme vám, na čo si pri kúpe ojazdeného auta posvietiť a ako nenaletieť podvodníkovi.

Bod 1

Výber vhodného ojazdeného auta

Ešte pred tým, ako oslovíte konkrétnych predajcov či navštívite rôzne autobazáre, ujasnite si základné veci. Medzi ne patrí napríklad veľkosť vozidla, jeho využitie, aký by mal byť výkon či druh motora, prípadne aké sú vaše očakávania ohľadom množstva najazdených kilometrov.
V neposlednom rade si určite aj cenový strop. Nezabudnite pritom rátať aj s nákladmi navyše, ktoré môžu súvisieť s opravou či s menším vylepšením vozidla.

Keď už máte v základných otázkach jasno, vytipujte si jednotlivých predajcov. Je totiž rozdiel, či kupujete auto od fyzickej osoby alebo dáte prednosť kúpe auta cez autorizovaný bazár. Zistite si, aké referencie na daného predajcu sú – ak ide o autobazár či osobu, ktorá predáva viacero vozidiel, určite na internete nájdete hodnotenia jeho zákazníkov.

Ak máte vytipovaných viacero áut, o každom si zistite čo najviac informácií. Vyžiadajte si od predajcu VIN číslo vozidla a prejdite si ho cez online záznamy STK alebo kontroly originality. Ak sa do áut nevyznáte, určite sa poraďte so známym alebo technikom, ktorému dôverujete. V prípade, že nikoho takého nemáte, no našli ste si už svojho favorita, požiadajte predávajúceho o kontrolu vozidla v autorizovanom servise.


Bod 2

Fyzická kontrola ojazdeného vozidla

Fyzická kontrola predávaného auta je pomerne náročná, obzvlášť pre laika. Vecí, ktoré na vozidle treba skontrolovať, je nesmierne veľa, preto spomedzi nich vyberáme len tie najdôležitejšie.

Zistite reálny stav predávaného auta

Skontrolujte, či údaje o vozidle uvádzané v inzeráte či garantované predajcom korešpondujú s reálnym stavom. Na aute venujte pozornosť najmä týmto bodom:
  • dokumenty k vozidlu – čím viac ich je k dispozícií, tým lepšie; aj tu sa však dá podvádzať, preto odporúčame údaje v nich uvedené vždy overovať aj u príslušných orgánov a firiem
  • rok výroby – skutočný rok výroby zistíte z kódov na sklách, bezpečnostných pasoch, plastových dieloch, nádobkách na kvapaliny alebo nášivke či štítku v dolnej časti bezpečnostného pasu
  • VIN číslo – podľa VIN-ka sa dá skontrolovať správnosť roku výroby a štát, v ktorom bolo auto vyrobené; nájdete ho vyrazený v motorovom priestore, na kovovej priečke medzi motorom a kabínou, na podlahe alebo v batožinovom priestore; VIN číslo musí byť totožné s tým, ktoré je uvedené v osvedčení o evidencii vozidla
  • typový štítok – musí zodpovedať tomu, ktorý je uvedený v osvedčení k vozidlu; nachádzať by sa mal v motorovom priestore alebo na B stĺpiku vozidla, v prípade, že je typový štítok poškodený alebo ho neviete nikde nájsť, je to prvá predzvesť problémov a od kúpy takéhoto auta dajte radšej ruky preč
  • číslo motora – nájdete ho na boku motora spolu s informáciou o jeho type, táto informácia musí byť uvedená aj v osvedčení o evidencii vozidla
  • servisná knižka – pri predaji staršieho jazdeného vozidla nebýva servisná knižka samozrejmosťou, no aj v prípade, že vám ju majiteľ dá, nespoliehajte sa úplne na údaje v nej uvedené – veľakrát sa pozmeňujú či falšujú
  • počet najazdených kilometrov – informácie o počte kilometrov sa ukladajú do prístrojového panela, ale aj do ďalších riadiacich modulov ako napr. ABS, AIRBAG, ECU a pod.
  • počet majiteľov – ak má predávajúci informácie o tom, koľkými rukami auto prešlo, je to dobré a prínosné, vo väčšine prípadov však býva dosť zložité tento údaj zistiť
  • počet kľúčov – k vozidlu by ste mali dostať aj všetky potrebné kľúče – dva kľúče od vozidla, master kľúč od imobilizéru, zabezpečovacieho zariadenia či alarmu

Pozornosť venujte aj vzhľadu vozidla

Ak všetky informácie sedia, je načase skontrolovať vzhľad vozidla, a to zvonku aj zvnútra. Všímať by ste si mali najmä:
  • predné svetlá a čelné sklo – pozor si dajte najmä na praskliny od kamienkov na predných svetlách a čelnom skle; ak boli sklá vymenené – treba zistiť dôvod
  • predná kapota – veľké poškodenie od kamienkov môže signalizovať veľký počet najazdených kilometrov
  • lakovanie vozidla – skontrolujte si, či je po celej ploche auta rovnaká farba a odtieň, pozor si dajte na všetky stopy po brúsení, tmelení či na vypukliny – naznačujú, že auto bolo už opravované; či bolo auto lakované zistí len odborník na základe merania hrúbky laku, nový lak môže znamenať, že vozidlo bolo havarované alebo vyskladané z rôznych častí; dôležité je tiež sledovať koróziu na spodnej časti karosérie či pri okrajoch dverí a blatníkov
  • medzery – všímajte si škáry pri dverách alebo kufri – diely musia správne lícovať a medzery medzi nimi by mali byť rovnako široké
  • pneumatiky a nápravy – skontrolujte si hrúbku pneumatík, bočnice plášťa a disky; všímajte si opotrebenie behúňa – môže napovedať o zlej geometrii, neodbornej oprave či jazdnom štýle predchádzajúceho majiteľa; skontrolujte tiež prednú a zadnú nápravu vozidla – akýkoľvek atypický odklon kolies je podozrivý
  • spodná časť vozidla – skontrolujte auto zo všetkých strán a uhlov, nemalo by z neho nič prečnievať, nemalo by na ňom byť nič preliačené či inak poškodené; pozor si dajte najmä na rôzne neoriginálne zvary (naznačujú zváranie karosérie z viacerých častí) a na únik oleja na motorovej a prevodovej časti
  • interiér auta – dôkladne si obzrite v akom stave je čalúnenie či opotrebenie volantu a páky radenia, overte si, či sa v interiéri nenachádzajú stopy vody, piesku či blata alebo či nie je v aute nezvyčajný puch, príp. zvýšená vlhkosť – toto všetko by mohlo signalizovať nedobré tesnenie a následné zatekanie do vozidla
  • airbagy a bezpečnostné pásy – skontrolujte stav airbagov – ich krytie by malo sedieť presne a kontrolky by sa mali po otočení alebo zasunutí kľúča do ready režimu rozsvietiť, ak zhasnú všetky naraz, príp. kontrolka airbagu zhasne súčasne s inou, ide o znamenie, že airbag je nefunkčný, príp. že je porucha na elektronike airbagu; bezpečnostné pásy musia byť nepoškodené a funkčné – nesmú sa nijak zadrhávať

Uvedené body predstavujú len základnú prehliadku. Pri kúpe jazdeného auta nikdy nepodceňujte jeho dôkladnú odbornú kontrolu a analýzu, ktorá dokáže odhaliť aj skryté, voľným okom neviditeľné vady.


Bod 3

Testovanie auta a skúšobná jazda

Po kontrole dokumentov, informácií o vozidle a dôkladnej obhliadne samotného vozidla by mala nasledovať skúšobná jazda. Nikdy sa nenechajte uhovoriť predávajúcim, že auto je v 100 % stave, a že funguje ako hodinky. Vždy trvajte na skúšobnej jazde – ak vám ju predávajúci nechce dovoliť alebo vás v aute chce len povoziť, od kúpy okamžite odstúpte.

Hoci väčšina predávajúcich nemá so skúšobnou jazdou žiadne problémy, aj tu treba mať oči otvorené. Trasa, na ktorej budete vozidlo testovať, by mala byť dostatočne dlhá a mala by zahŕňať rôzne povrchy. Snažte sa vozidlo otestovať v čo najväčšom počte jazdných situácií, iba tak totiž získate ucelený prehľad o jeho reálnom stave. Ideálne je, ak pri testovacej jazde môže byť prítomný aj váš mechanik, či iný odborník, ktorému dôverujete.

Upriamte pozornosť na motor aj prevodovku

Pri posudzovaní motora treba sledovať štartovanie aj voľnobeh. Ak počas chodu motora počujete zvláštne zvuky ako škrípanie, hrkotanie či pískanie, no nie ste si istý, čo ich spôsobuje, poraďte sa s odborníkom. Sledujte tiež, či sa vozidlo nadmerne neprehrieva alebo nedymí. Pri kontrole prevodovky si zasa treba všímať, či radenie ide plynule a bez zadrhávania – vždy skontrolujte všetky stupne a zvlášť pozor si dávajte na to, aby páka zostala vo svojej polohe aj pri prudkom stlačení plynu. Pri automatických prevodovkách býva najčastejším problémom nedostatočné menenie oleja, ktoré znižuje ich životnosť a bezchybnú funkčnosť. Aj tu platí, že pri trhaných pohyboch či rôznych zvukoch treba vyhľadať odborníka.

Skontrolujte vždy aj podvozok a brzdy

Počas testovacej jazdy si všímajte, či auto nevibruje alebo neťahá do strany. Nadmerný hluk kolies, príp. cvakanie prednej nápravy pri otáčaní kolies sú tiež neželané javy. Na neželaný stav podvozku pritom nemusia upozorňovať len zvuky. Je dobré vždy pozrieť auto aj na zdviháku a skontrolovať, či sa nezačína objavovať hrdza, či nepresakuje olej alebo či niekde nie sú zvláštne zvary či spoje. Z hľadiska bezpečnosti sú najdôležitejšou súčasťou auta jeho brzdy. Preto ich treba otestovať vo viacerých situáciách a opäť vnímať prípadné zvláštne zvuky či správanie vozidla.

Nezabudnite ani na elektroniku v aute

Testovacia jazda slúži aj na kontrolu elektroniky, konkrétne takých vecí ako je zamykanie vozidla, kúrenie a klimatizácia, sťahovanie okien a strešného okna, elektrické otváranie kufra či nastavovanie sedadiel. Pozornosť venujte aj jednotlivým kontrolkám – pri štartovaní vozidla by sa mali všetky rozsvietiť a po vypnutí motora zasa postupne zhasínať. Overte si tiež funkčnosť svetiel, prístrojovej dosky, audio systému a pod.

Nebráňte sa subjektívnym pocitom, či už z auta alebo jazdy

V neposlednom rade si všímajte aj samotný pocit z jazdy – ako sa vám v aute sedí, nie sú sedadlá vysedené, nezadrhávajú sa bezpečnostné pásy, nevadí vám rozmiestnenie jednotlivých funkčných prvkov a je pre vás výbava vozidla dostatočná? Snažte sa sledovať každý jeden detail – momentálne vám síce drobná „chybička krásy“ vadiť nemusí, no do budúcna to môže byť problém, ktorý budete tak či tak musieť riešiť.


Bod 4

Zmluva, dokumenty a platba

Pri kúpe ojazdeného auta sa odporúča venovať zvýšenú pozornosť najmä zmluvným podmienkam. Okrem spísania kúpno-predajnej zmluvy so všetkými náležitosťami treba myslieť aj odovzdanie všetkých dokladov od vozidla.

Kúpno-predajnú zmluvu na auto nepodceňujte!

Nikdy ojazdené auto nekupujte bez riadne spísanej kúpno-predajnej zmluvy. V závislosti od predajcu vozidla – či ide o fyzickú alebo právnickú osobu – sa môže kúpno-predajná zmluva na auto mierne líšiť. Zmluva, ktorú medzi sebou uzatvárajú dve fyzické osoby alebo fyzická a právnická osoba sa riadi Občianskym zákonníkom, pri vzťahu dvoch právnických osôb je kúpno-predajná zmluva uzatváraná v zmysle Obchodného zákonníka.

V každom prípade by však mala kúpno-predajná zmluva na auto obsahovať všetky právne náležitosti ako:
  • identifikačné údaje predávajúceho aj kupujúceho – meno, priezvisko, rodné číslo, číslo občianskeho preukazu, adresu a číslo účtu
  • všetky podstatné informácie o vozidle – druh vozidla, továrenská značka a typ, farba, rok výroby, číslo technického preukazu, stav vozidla, najazdené kilometre a pod., pričom platí, že čím detailnejší popis stavu vozidla, tým lepšie
  • cena a spôsob platby – presná výška kúpno-predajnej ceny vozidla a či bude uhradená v hotovosti alebo na účet
  • práva a povinnosti oboch zmluvných strán – napr. odhlásenie a opätovné prihlásenie vozidla, dôvody odstúpenia od zmluvy, príp. reklamačné nároky a pod.
  • záručné podmienky – v prípade právnických osôb sa v rámci nich určia najmä nároky z vád

Zmluvu si nezabudnite pred podpisom riadne prečítať a v prípade otázok či námietok o tom predávajúceho informovať. S podmienkami kúpno-predajnej zmluvy musia súhlasiť obe zmluvné strany, ak sa vám preto niečo nezdá alebo s niečím v zmluve nesúhlasíte, rozhodne ju nepodpisujte.

Vyberte si bezpečný spôsob platby

Ak ste sa s predávajúcim dohodli, všetky dokumenty sú v poriadku, zostáva už len posledné – uhradiť kúpno-predajnú sumu vozidla. V prípade, že kupujúci uhrádza sumu bezhotovostne prevodom na účet, je tak povinný urobiť v deň podpísania zmluvy. V opačnom prípade môže predávajúci odstúpiť od zmluvy. Pri platbe v hotovosti nesmie podľa zákona vyplatená suma presiahnuť 15 000 € pri fyzických osobách a 5 000 € pri právnických osobách.

Ojazdené auto, no iba s originálnymi dokladmi!

Pri kúpe ojazdeného vozidla musíte vždy dostať originály všetkých potrebných dokladov. Zvlášť pozor si treba dávať v prípade, ak predávajúci nie je vlastníkom vozidla alebo nemá originálny technický preukaz. V takom prípade treba od kúpy okamžite odstúpiť.
Kúpa jazdeného vozidla môže predstavovať veľmi rizikovú investíciu, ale aj skvelú kúpu. Závisí to nielen od solventnosti predajcu, ale aj vašich vedomostí či známostí, ktoré vám dokážu pri výbere auta poradiť. V neposlednom rade netreba zabúdať, že hanba ani snaha za každú cenu ušetriť sa vám nemusí vyplatiť. Preto sa vždy držte hesla: dvakrát meraj a raz rež!