Uvádzame zoznam najčastejších otázok, ktoré súvisia s uzatvorením povinného zmluvného poistenia na stránkach Netfinancie.sk a so zákonným poistením ako takým.
Povinné zmluvné poistenie je poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a na jeho základe nahrádza škodu tretej strane – poškodenému. Každý motorista je totiž zodpovedný za všetky škody, ktoré spôsobí prevádzkou motorového vozidla. Štát ukladá povinnosť uzavrieť PZP preto, aby chránil obete dopravných nehôd a rovnako stanovuje minimálne limity poistného krytia, ktoré musia byť v zmluve PZP uvedené.
Pretože je to povinnosť zo zákona. Ak by ste ako držiteľ motorového vozidla neuzatvorili PZP, okrem pokuty (od 16,60 až do 3320 €), ktorá by vám bola uložená pri zistení tejto skutočnosti, by ste museli v prípade zavinenia škodovej udalosti, vyplatiť náhradu škody poškodenému. V prvotnom štádiu by síce uhradila škodu Slovenská kancelária poisťovateľov z garančného fondu, tá by si ju však neskôr nárokovala od vás. Preto na povinné zmluvné poistenie existuje zákonná povinnosť. Aby chránilo tretie strany v prípade spôsobenia dopravnej nehody a bola im vyplatená náhrada škody za vinníka. Navyše je pre vás ako držiteľa toto poistenie výhodnejším riešením ako neskoršie preplácanie spôsobenej škody.
Poistenie zodpovednosti sa vzťahuje na škodu, ku ktorej došlo na území Slovenskej republiky, štátov EÚ alebo cudzieho štátu, s ktorým Slovenská kancelária poisťovateľov uzavrela dohodu o vzájomnom vyrovnávaní nárokov na náhradu škody spôsobenej prevádzkou motorového vozidla (jedná sa o Jednotnú dohodu a Mnohostrannú dohodu o zárukách).
Limity poistného plnenia sú: 2,5 mil. € za škodu na zdraví, ako aj za škodu vzniknutú úhradou nákladov zdravotnej starostlivosti, dávok nemocenského poistenia a dávok dôchodkového poistenia bez ohľadu na počet zranených a usmrtených a 0,7 mil. € za škodu vzniknutú poškodením, zničením, odcudzením alebo stratou veci, ušlý zisk a účelne vynaložené náklady spojené s právnym zastupovaním pri uplatňovaní nárokov vyplývajúcich z tohto poistenia bez ohľadu na počet poškodených.
Takéto vozidlo nesmie byť prevádzkované na pozemných komunikáciách. Všeobecne však platí, že pokiaľ je vozidlo prihlásené v evidencii vozidiel, PZP musí mať, nezáleží na tom, či ho využívate. Môže ísť pritom aj o dlhodobo odstavené či nepojazdné vozidlá. Takéto je preto výhodné z evidencie dočasne alebo trvalo odhlásiť. V prípade cestnej kontroly môže byť držiteľovi vozidla bez zákonného poistenia udelená pokuta až do výšky 3320 € (minimálna výška pokuty je 16,60 €). V prípade vzniku škody bude Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP) vymáhať úhradu škody od toho, kto škodu spôsobil, súdnou cestou, a to aj formou exekúcie.
Povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu má pri tuzemskom motorovom vozidle ten, kto je ako držiteľ motorového vozidla zapísaný v dokladoch vozidla alebo ten, kto je v dokladoch vozidla zapísaný ako osoba, na ktorú sa držba motorového vozidla previedla, v ostatných prípadoch ten, kto je vlastníkom motorového vozidla alebo jeho prevádzkovateľom. Ak na motorové vozidlo je uzatvorená nájomná zmluva s právom kúpy prenajatej veci, povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu má nájomca. Osoba, na ktorú sa vzťahuje povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu, je povinná uzavrieť poistnú zmluvu najneskôr v deň prvého použitia motorového vozidla.
Povinnosť uzavrieť PZP má teda:
Najneskôr v deň prvého použitia motorového vozidla.
V rámci poistenia motorových vozidiel je možné poistiť si vozidlo v rôznych typoch poistenia:
V tomto prípade dochádza k zmene majiteľa. Poistku je potrebné zrušiť a uzavrieť novú. Využiť môžete formulár výpovede, ktorý vám vygeneruje výpoveď podľa zadaných údajov. Následne si uzatvoríte nové poistenie už na právnickú osobu (s.r.o.)
Nové evidenčné čísla môže auto získať v týchto prípadoch:
Poisťovne to umožňujú najskôr po roku, a to aj z nasledujúceho dôvodu: klient by bol v nevýhode, keby nezotrval v jednej poisťovni aspoň 12 mesiacov, čím by prišiel o bonus za bezškodový priebeh poistenia a v konečnom dôsledku by mohol mať poistné v novej poisťovni v niektorých prípadoch aj vyššie. Okrem toho, poistná zmluva je právny akt, ktorým poisťovňa berie na seba významný záväzok uhradiť škodu spôsobenú poisteným; takýto záväzok poisťovne je samozrejme organizačne, finančne a právne veľmi nákladný pre každý poisťovací ústav, ktorý vo väčšine prípadov dokonca postupuje tento záväzok na medzinárodné trhy zaistenia prostredníctvom svojich zaisťovní. Definovaním minimálneho poistného obdobia zmluvy PZP na jeden rok (okrem tzv. krátkodobého poistenia) sa poisťovňa snaží o určitú právnu stabilitu svojich nárokov (nárok na poistné voči poistenému) a záväzkov (záväzok uhradiť poistné plnenie), a to ako voči zaisťovniam, tak aj voči ekonomike poistenia samotnej poisťovne, predovšetkým z hľadiska predvídateľnosti hospodárskych výsledkov.
Áno – bonus za bezškodovosť sa udeľuje na základe zápočtového listu z predchádzajúcej poisťovne, ktorý je poisťovňa povinná vystaviť do troch týždňov od ukončenia poistenia. Ak nie je zápočtový list ešte k dispozícii, bonus sa udelí na základe čestného prehlásenia klienta a zápočtový list sa predloží dodatočne. V niektorých prípadoch je čestné prehlásenie dostačujúci doklad a poisťovňa zápočtový list nevyžaduje.
Nie – zápočtový list z povinného zmluvného poistenia nie je plnohodnotný doklad, pretože sú v ňom evidované len tie poistné udalosti, ktoré poistený spôsobil druhej osobe a nie tie, ktoré by mohol prípadne spôsobiť sám sebe; rovnako takýto zápočtový doklad z PZP neeviduje škody na vozidle poisteného vzniknuté vandalizmom, živlom a pod.
Takýto spôsob prenášania bonusu sa povoľuje v prípade, ak je evidentné, že poisťované vozidlo využívala a bude využívať rovnaká osoba (je zapísaná ako držiteľ). Ale možnosť takéhoto prenosu bonusu záleží predovšetkým na podmienkach danej poisťovne.
Uvedený doklad obdržíte ihneď po uzatvorení poistenia na vami zadanú e-mailovú adresu. Táto karta je dočasná, s platnosťou zvyčajne 30 dní. Do tej doby by vám mala originálnu zelenú kartu zaslať aj poisťovňa. Dočasná karta je však plne platná a výhodná najmä pre tých, ktorí chcú ísť na prepis alebo vozidlo hneď používať a potrebovať ju budú pri cestnej kontrole. Stačí si ju len vytlačiť. V niektorých prípadoch zasielame zelené karty aj trvalé, t.j. na celé poistné obdobie. Záleží to od poisťovne a jej podmienok.
Zelená karta je potvrdením o povinnom zmluvnom poistení. Je platná na území Slovenska a tiež vo všetkých štátoch, ktoré patria do Systému zelenej karty. (Do 30.9.2019 bola na území Slovenskej republiky potvrdením povinného zmluvného poistenia biela karta.)
Poistenie sa štandardne dojednáva na dobu neurčitú s poistným obdobím jedného roka. Ak chce poistník z hocijakého dôvodu zmeniť poisťovňu, je povinný dať vo svojej doterajšej poisťovni výpoveď minimálne šesť týždňov pred ukončením platnosti zmluvy alebo jej výročím. A to aj v tom prípade, že je poistenie dojednané na dobu neurčitú. Ak chcete zmeniť poisťovňu v prípade PZP, je možné ukončiť zmluvu nezaplatením poistného. Musí ísť však o zmluvu uzatvorenú po 1.4.2015, od kedy platí zmena v zákone. Viac informácií o zmene poisťovne nájdete tu.
Ak nie ste povinný hlásiť dopravnú nehodu polícii, musíte sa s druhým účastníkom (vinníkom) nehody dohodnúť na zavinení. Túto dohodu je najlepšie urobiť písomne, a to na tlačive "Správa o nehode" (Európsky záznam o nehode), ktoré musí mať od 1.júna 2010 každý vodič vo vozidle. Toto tlačivo môže výrazne pomôcť pri objasnení okolnosti poistnej udalosti. V prípade poistnej udalosti je vo väčšine prípadov potrebné zavolať políciu. Políciu je potrebné privolať, ak pri poistnej udalosti došlo ku škode na zdraví, ak bolo poškodené verejnoprospešné zariadenie, ak účastníkom dopravnej nehody nie je zrejmý jej priebeh, ak nedôjde k dohode medzi účastníkmi nehody a ak vecná škoda presiahla sumu cca 3 990 €. Ak sa domnievate, alebo ak neviete odhadnúť výšku škody, aj v takomto prípade privolajte políciu. Ďalej je potrebné poistnú udalosť nahlásiť poisťovni, aby bola vykonaná obhliadka poškodeného vozidla. Telefónne čísla, na ktorých môžete poistnú udalosť nahlásiť, ako aj celý postup pri poistnej udalosti, nájdete na našej stránke. Číslo na nahlásenie poistnej udalosti býva aj v letáčiku alebo v tlačive, ktoré slúžia na oznámenie škodových udalostí. Tieto dostanete priamo od svojho poradcu pri uzatvorení zmluvy alebo vám ho poisťovňa zašle do dvoch týždňov.