pon-pia: 08:00-17:00
0850 555 000

Najznámejšie chyby a škandály automobiliek

21.09.2023 | Autor: Katarína Zelinková

V automobilkách sú za vývoj a predaj nových automobilov zodpovední špičkoví inžinieri, technici, marketéri a iní špecialisti. Výsledkom ich práce sú autá, ktoré sú kvalitné a spoľahlivé a denne na nich jazdia státisíce motoristov. Občas sa však stane, že automobilka predstaví reklamu, z ktorej zákazníci prekvapene dvíhajú obočie, alebo predáva automobily s vadami, ktoré nakoniec stáli niekoľko životov.

nešťastná žena za volantom v aute

Nové logo značky KIA nevedia zákazníci správne prečítať

Človek nemusí byť žiadny veľký marketér na to, aby vedel, že logo každej značky musí byť jasne čitateľné a zapamätateľné. Logá veľkých automobiliek sú známe asi každému a podľa nich vie väčšina z nás jednotlivé autá ľahko rozoznať. Keď značka KIA v roku 2021 predstavila svoje nové logo, dodržať jednoduchosť a rozpoznateľnosť sa jej nepodarilo. V čase uvedenia nového designu vyhľadávač Google zaznamenal, že množstvo ľudí vyhľadáva autá značky „KN“. Ukázalo sa, že mnohí čítajú nové logo nesprávne a namiesto slova KIA vidia písmená K a N. Odborníci označujú vzniknutú situáciu za dizajnérsky zločin a tiež aj za jeden z najväčších marketingových failov posledných rokov.

Renault predstavil reklamu, ktorú nikto nepochopil

V roku 1976 francúzska automobilka Renault uviedla na trh nový model, ktorý dostal pomenovanie 14. V tom čase marketing nebol na takej úrovni, ako je dnes, no už vtedy bolo jasné, že reklama musí byť pre potenciálnych zákazníkov zaujímavá a pochopiteľná. A to Renault pri propagácii nového modelu nedodržal, čo malo za následok veľký neúspech tohto vozidla. Z nejakého dôvodu vytvoril reklamu, v ktorej tvar nového vozidla prirovnal k hruške, pričom dodnes nie je jasné, čo malo mať toto ovocie s autami spoločné. Model 14 mal okrem zvláštnej reklamy aj problém s veľmi rýchlym hrdzavením, preto ho ľudia začali prezývať aj zhnitá hruška. Vo francúzštine má slovo „La Poire“ viacero významov. Označuje hrušku, ale tiež je to aj slangové pomenovanie pre človeka, ktorý sa nechá ľahko oklamať, a zároveň je toto slovo aj referenciou pre vyššie spomenuté auto.

Názov modelu Toyoty znel vo francúzštine ako nadávka

Keď Toyota predstavila model MR2, nikomu na tom nič zvláštne neprišlo. Názov samotného modelu nie je ničím kontroverzný ani poburujúci, no keď sa začal predávať vo Francúzsku, objavil sa problém. Francúzi názov čítali ako „M-R-DEUX“ čo veľmi pripomínalo slovo „Merde“. Ak toto francúzske slovo nepoznáte, prezradíme vám len toľko, že nejde o veľmi slušné slovo a žiadna automobilka s ním určite nechce byť nijako spájaná. Toyota nakoniec model premenovala na „MR“.

Podobný fail sa podaril aj značke Mitsubishi, ktorá začiatkom osemdesiatych rokov predstavila model Pajero. Vozidlo bolo pomenované podľa mačkovitej šelmy žijúcej v Južnej Amerike, ktorej sa hovorí Leopardus Pajeros. Automobilka však nevedela o tom, že slovo „Pajero“ je v španielskom slangu používané ako hanlivé označenie narcistického muža. Mitsubishi spomínaný model nakoniec premenovala na Montero.

Čítajte viac: Vymyslieť meno pre nový model je pre každého automobilového výrobcu veľmi ťažká úloha. Prečítajte si, ako automobilky vymýšľajú mená pre svoje modely.

Ford vyrobil autá s chybnými prevodovkami

V období od 1966 do 1980 značka Ford dodala na trh vyše 20 miliónov vozidiel, ktoré mali zásadnú chybu v prevodovke. Spočívala v tom, že keď bola prevodovka v polohe parkovania, mohla sa kedykoľvek samovoľne preradiť do režimu cúvania. Celú záležitosť riešil Národný americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA), ktorý ohľadom tejto chyby obdržal vyše 23 000 sťažností. Zistilo sa, že výrobca o tejto chybe vedel celé roky, no namiesto toho, aby sa chybu snažil opraviť, označil vozidlá nálepkou, ktorá upozorňovala vodičov, že auto sa môže kedykoľvek samovoľne pohnúť. Podľa štatistík bola chybná prevodovka vo vozidlách od značky Ford príčinou až 77 smrteľných nehôd.

Autá od Toyoty samovoľne zrýchľovali

V roku 2009 v Spojených štátoch amerických prišlo k nehode osobného motorového vozidla značky Toyota, pri ktorej zahynula 4-členná rodina. Keď úrady vyšetrovali príčiny tejto tragédie, zamerali sa na hovor z linky 911, v ktorom vodič havarovaného auta hovoril o tom, že vozidlo začalo samovoľne zrýchľovať. Pri následnom vyšetrovaní sa zistilo, že vozidlá od automobilky Toyota vyrobené v rokoch 2004 až 2010 majú jednu zásadnú vadu. Mohlo sa stať, že sa plynový pedál zasekol pod jednou z podlahových rohožiek alebo sa jednoducho prilepil. To malo za následok samovoľné zrýchlenie auta, pričom sa stalo neovládateľným. Toyota nakoniec stiahla z obehu vyše 9 miliónov vozidiel, no predtým sa snažila celý problém ututlať. Odborníci sa vyjadrili, že ak nejaký automobilový výrobca kvôli chybe stiahne vozidlá z predaja, môže si poškodiť reputáciu, no ak klame svojim zákazníkom, napácha oveľa väčšie škody.

Spoločnosť Takata vyrobila chybné airbagy

Posledný škandál, ktorý spomenieme v tomto článku, síce nemá na svedomí žiadny automobilový výrobca, ale spoločnosť, ktorá s mnohými automobilkami úzko spolupracovala. Ide o firmu Takata, ktorá vyrábala airbagy do automobilov. Vyše 80 rokov mala táto spoločnosť dominantné postavenie medzi výrobcami airbagov, ale všetko sa zmenilo v roku 2013. Pri niekoľkých dopravných nehodách sa ukázalo, že airbagy od výrobcu Takata sa pri náraze nenafúkli poriadne alebo nefungovali vôbec. Až 19 automobiliek muselo z obehu stiahnuť milióny áut, podľa odhadov ide približne o 42 miliónov kusov. Spoločnosť nechcela spolupracovať pri vyšetrovaní, boli jej udelené vysoké pokuty a jej renomé bolo úplne zničené. To všetko v roku 2018 vyústilo k jej bankrotu.

Ako vidíte, menším či väčším chybám sa nevyhnú ani tie najlepšie automobilky na svete. Je však dôležité, aby sa z nich poučili a prinášali na trh kvalitné a bezpečné autá. S výberom toho najvhodnejšieho vám radi pomôžu špecialisti priamo od konkrétnej značky alebo v autobazári. A my tu sme pre vás, keď chcete svoje auto poistiť. Naša online kalkulačka PZP vám porovná ceny všetkých poisťovní na Slovensku, preto vám vieme garantovať najlepšiu cenu na trhu. Chybu rozhodne neurobíte, keď si povinné zmluvné poistenie uzatvoríte online. Týmto spôsobom zaručene ušetríte a všetko vybavíte rýchlo a pohodlne.


V ktorej poisťovni si môžete uzatvoriť najlacnejšie PZP alebo havarijné poistenie? Odpoveď nájdete vďaka nášmu online porovnaniu cien poistenia auta.