pon-pia: 08:00-17:00
0850 555 000

Vodiči pozor, od júla platia nové poplatky za registráciu vozidla

14.07.2023 | Autor: Eva Majerská

Od 1. júla 2023 nadobudla účinnosť nová legislatíva: prijatý zákon č. 109/2023 novelizuje zákon č. 145/1995 Z. z., ktorým sa mení výška správnych poplatkov za registráciu motorových vozidiel na Slovensku. Znamená to významné zmeny v systéme poplatkov, podľa ktorých bude štát pri registrácii vozidla prihliadať aj na jeho environmentálny aspekt. Ako sa poplatky menia, ako ich vyrátať a na čo si dať pozor, vám priblížime v nasledujúcom článku.

autá na ceste

Cieľom novely je najmä dôraz na ekologickejšie formy dopravy, takže čerství majitelia hybridov a elektromobilov majú poplatky nižšie. Naopak, registrácia sa predraží majiteľom starších vozidiel na benzín či naftu. Znížil sa tiež koeficient pre vozidlá s vyšším výkonom motora.

Čo všetko sa zmenilo ?

Do 30. júna 2023

V platnosti boli aj donedávna dve hlavné tabuľky na výpočet poplatku za registráciu vozidla. Jedna z nich určovala sadzby podľa výkonu motora vozidla v kilowattoch, zatiaľ čo druhá definovala koeficient podľa veku vozidla od 1,00 v čase prvej evidencie až po 0,06 vo veku 16 rokov a viac od prvej evidencie. Výsledná suma bola násobkom hodnoty prvej tabuľky s hodnotou druhej tabuľky. Poplatok tak mali majitelia starších vozidiel nižší, pričom úplne najzákladnejšia sadzba správneho poplatku bola 33 eur. Toľko si zaplatili napríklad majitelia elektromobilov.

Od 1. júla 2023

Aktuálne od júla platí takpovediac opačný princíp: nová úprava poplatkov sa zameriava na environmentálne aspekty a podporu ekologickejších foriem dopravy.

Odteraz výška registračného poplatku priamo závisí od emisného štandardu vozidla. Vozidlá s nižšími emisiami oxidu uhličitého a ďalších znečisťujúcich látok budú mať nižší registračný poplatok, zatiaľ čo vozidlá s vyššími emisiami – spravidla teda staršie autá na benzínový a naftový pohon – budú mať poplatok vyšší. Nová legislatíva bude tiež podporovať používanie alternatívnych palív, ako je elektrina, vodík alebo zemný plyn. Tento krok sa usiluje o podporu vlastníkov ekologickejších áut a motiváciu k výmene starších a menej efektívnych vozidiel za novšie a čistejšie alternatívy.

Zároveň sa znižujú sadzby u vozidiel s vysokým výkonom motora, ktoré sa predtým šplhali do astronomických výšok. Momentálne je už najvyššia sadzba pre vozidlá nad 210 kW (asi 286 koní) tisíc eur.

Aké registračné poplatky za auto môžete očakávať?

Finálnu výšku poplatku si môžete najjednoduchšie vyrátať z tabuliek zverejnených na stránkach Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.

tabuľka s výškou koeficientov

Skúsme jeden malý príklad: predpokladajme, že majiteľ si práve kúpil 8-ročnú Škodu Superb s dvojlitrovým benzínovým motorom (162 kW). Koeficient pre vozidlá vyrobené v roku 2015 je 0,50 a poplatok za vozidlo s týmto výkonom motora je 700 eur. Po vynásobení vyjde výsledná suma registračného poplatku 350 eur.

Ak si teda potrpíte na výkonné vozidlá, zmena sadzobníka vás určite poteší. Naopak, ojazdené vozidlá s benzínovým alebo naftovým pohonom budú mať registračný poplatok vyšší v závislosti od veku a výkonu motora. Je tu však jedna výnimka: vozidlá staršie než 40 rokov, bez rozdielu druhu paliva, majú najnižší koeficient 0,10.

Myslite pritom na to, aké ďalšie vyžaduje registrácia vozidla poplatky: či už kupujete nové, alebo ojazdené vozidlo, potrebujete povinné zmluvné poistenie. Aj jeho výšku určujú poisťovne podľa výkonu motora, veku vozidla a tiež jeho značky. Do výpočtu však navyše vstupujú aj ďalšie dôležité faktory: vek vodiča a jeho história – teda či má za sebou poistné udalosti, ako sú nehody alebo spôsobené škody. Niektoré poisťovne môžu poskytovať zľavy a vernostné akcie, čím môžete na PZP ušetriť. Výšku poistenia si môžete jednoducho vyrátať na našich stránkach, kde sa nachádza jednoduchá kalkulačka PZP.


Porovnajte si ceny a vyberte najvýhodnejšie PZP.