0948 197 625
0918 462 422
0911 696 920
Facebook
LinkedIn

PO-PIA: 08:00-17:00

Na čo mám ako turista nárok, ak ubytovacie zariadenie na Slovensku zatvára kvôli COVID opatreniam?

20.12.2021 | Autor: Katarína Zelinková

Žiaľ, táto téma je aj počas tohtoročnej zimy stále aktuálna. Hoci sa pandemické opatrenia môžu na Slovensku rýchlo meniť, vždy sa vám môže stať, že vám padne celá dovolenka, pretože hotel alebo penzión, v ktorom ste ju plánovali stráviť, musí byť podľa schválených nariadení uzavretý.

hotel a pohľad na tatry

Zrušenie dovoleniek v zahraničí bolo v minulosti celosvetovou témou, a preto aj u nás platí zákon o zájazdoch, ktorý presne definuje vaše možnosti v prípade zrušenia zájazdu cestovkou. Čo však robiť, ak ide o individuálnu rezerváciu ubytovania na Slovensku, na čo máte nárok a ako sa pred touto situáciou chrániť? Ponúkame súhrn informácií a riešenia v nasledujúcom článku.

Je potrebné si uvedomiť, že v momente, kedy sa rozhodnete ísť na dovolenku, rezervujete si ubytovanie v hoteli či penzióne a zaplatíte zálohu, stávate sa účastníkom obchodného vzťahu a súhlasíte s obchodnými podmienkami, ktorými sa riadi daná prevádzka. Od ich obsahu bude záležať aj riešenie vrátenia peňazí v prípade nečakaného uzavretia prevádzky. Môžu tu nastať rôzne situácie, záleží, či ste za ubytovanie platili vopred, prípadne ste ho už zaplatili celé a počas pobytu ho pandemické opatrenia zatvoria. Jednoducho povedané, vždy a za každých okolností sa v prvom rade potrebujete s daným zariadením dohodnúť, čo ďalej. A väčšina rozumných majiteľov prevádzok nemá problém sa dohodnúť a sú si vedomí svojich povinností. Platí však pravidlo – dôveruj, ale preveruj. Podnikatelia sú rôzni a s tým treba počítať. Preto vám popíšeme všetky situácie, ktoré by vás mohli pri riešení tohto problému postretnúť.

Najlepšie je, keď k problému vôbec nedôjde

Aj keď uzavretie prevádzky z dôvodu pandémie nie je vec, s ktorou by sa na sto percent dalo počítať, radíme vám už pred plánovaním dovolenky ostať nohami pevne na zemi. Koronavírus nám tu robí spoločnosť už vyše roka a pol, a preto je lepšie neustále byť v obraze a predvídať, čo sa stane. Prečítajte si teda detailne zmluvu pri rezervácii ubytovania. Možnosťou je objednať si ubytovanie, pri ktorom sa neplatí záloha vopred a platíte až v momente, kedy sa reálne ubytujete.

Keď sa na to pozriete z hľadiska podnikateľov v cestovnom ruchu, aj oni potrebujú eliminovať straty a tak môže byť súčasťou obchodných podmienok, v prípade nemožnosti poskytnúť službu kvôli pandémii, možnosť ponuky náhradného termínu. Pre mnohých je to prijateľné riešenie, ak je šanca, že by sa opatrenia v najbližšom čase zmenili. Ak ste s tým v pohode, nie je prečo váhať.

Výhodné je ubytovanie s možnosťou storna

Množstvo rezervačných portálov typu Booking ponúka rezervácie pobytov v hoteloch a penziónoch s možnosťou storna. Do spolupráce s týmito portálmi sa za posledné roky pustilo už obrovské množstvo hotelov a penziónov na Slovensku. Ideálne je teda rezervovať si pre istotu ubytovanie so stornom. Nejde tu len o to, že hotel zavrú v dôsledku nariadení, ale aj o vaše vlastné dobrovoľné rozhodnutie necestovať. Aj keď je povedzme zariadenie v okrese v 3. stupni ostražitosti a nemusí byť nutne zatvorené, možno sa vám na dovolenku kvôli obavám nebude chcieť cestovať. Sú zariadenia, ktoré ponúkajú možnosť storna obvykle do 24-48 hodín pred začiatkom ubytovania a v takom prípade vám musia peniaze vrátiť späť. Prípadne vám ich z karty stiahnu, až keď už storno možné nie je.

Keď dovolenka nečakane skončí...

Lenže nastávajú aj zložitejšie situácie. Ak hotel nevie zabezpečiť službu v dohodnutom rozsahu, čo sa celkom ľahko môže stať počas zimy v prípade pobytu s lyžovačkou, má povinnosť vrátiť vám peniaze. Veľmi ťažko vám totiž navrhne náhradný termín, ak by to znamenalo koniec sezóny, prípadne iné podmienky, než na akých ste sa dohodli v zmluve o ubytovaní.

Môže tiež, samozrejme, nastať situácia, že ste už ubytovaní a v tom momente sa pandemické opatrenia zmenia. Ubytovacie zariadenie je teda nútené ukončiť váš pobyt. Z právneho hľadiska by mohlo ísť o nemožnosť plnenia, čo je dôvodom na odstúpenie od zmluvy. Tým pádom by vám malo zariadenie vrátiť poplatok za nevyčerpané služby.

Rovnako má poskytovateľ, teda ubytovacie zariadenie, povinnosť vrátenia peňazí podľa Občianskeho zákonníka v takom prípade, ak vedel o možnosti uzavretia hotela a napriek tomu zmluvu s klientom, teda vami, uzavrelo. Jednoducho povedané, ak ho zatvoria, platí: peniaze by ste zo zákona mali dostať späť.

A čo prípady, kedy sami neviete, ako sa situácia z vašej strany vyvinie a chcete mať úplnú istotu, že o peniaze neprídete?

Kedy má význam uzavrieť poistenie na hory

Pri cestovaní do zahraničia sa všeobecne odporúča poistenie na dobu pobytu za hranicami, ktorého súčasťou môže byť aj krytie v prípade storna služby. Pri dovolenke na Slovensku najmä počas zimy však väčšinou myslíme na poistenie na hory, kde ide najmä o poistenie pre prípad úrazu v horách a nutnosti zásahu horskej služby. Krytie pri tomto poistení by mohlo byť pre vás zaujímavé aj čo sa týka garancie nákladov pri nečakanom zrušení ubytovania. Je však potrebné siahnuť po nadštandardnom poistnom krytí. To umožňuje aj pripoistenie na storno pobytu či zájazdu a poistenie nečerpaných služieb. Takúto možnosť poskytujú napríklad poisťovne Uniqa, Union či Európska cestovná poisťovňa. „Poistenie storna zájazdu pri zakúpení pobytov na Slovensku nie je až také rozšírené. Uvažovať ale nad ním by mali klienti s viacdennými pobytmi, prípadne pri rodinných pobytoch alebo pri pobytoch, ktorých cena je o niečo vyššia. Týka sa to napríklad lyžovačiek na slovenských horách. Pri nich môžu navyše vzniknúť nečakané situácie, preto by som klientom odporučil nezabúdať ani na poistenie zodpovednosti za škodu“, uvádza a odporúča Vladimír Cvik z Netfinancie.sk.

Rovnako ako pri zmluve s ubytovacím zariadením, aj pri uzatváraní akéhokoľvek poistenia si dobre preštudujte, na čo máte nárok v prípade, že nemôžete alebo nechcete ísť na dovolenku kvôli situácii s covidom. Mnohé poisťovne neustále pridávajú a aktualizujú ponuku svojich služieb v súvislosti s covidom. Na záver nám už ostáva len popriať vám, aby sa váš pobyt na Slovensku úspešne uskutočnil a mali ste z neho len tie najkrajšie zážitky.


Poistite sa aj v prípade dovolenky na Slovensku. Môžete predísť nečakaným výdavkom.