pon-pia: 08:00-17:00
0850 555 000

Homeoffice: Ako podať čo najlepší výkon pri práci z domu

16.05.2023 | Autor: Katarína Zelinková

Ak patríte medzi tých, ktorí môžu svoju prácu vykonávať formou homeoffice, máte veľkú výhodu. Zároveň však stojíte pred výzvou, ako si svoj denný režim nastaviť tak, aby ste boli čo najefektívnejší.

nohy vyložené na kávovom stolíku“ width=

Práca z domu, inak známa aj ako homeoffice, bola dlhé roky benefitom iba v niektorých firmách. Počas pandémie sa táto forma výkonu práce stala v prípade mnohých povolaní nutnosťou a dnes je bežnou súčasťou pracovného režimu u mnohých zamestnávateľov. Síce je medzi väčšinou zamestnancov obľúbená, má svoje výzvy. Počas homeoffice musí každý pracovník byť dostatočne disciplinovaný a motivovaný k tomu, aby vykonával svoje povolanie čo najlepšie. V praxi sa však často stáva, že sa niekto doma nemôže dostatočne sústrediť alebo naopak, nevie prácu odložiť. Pracovať z domu nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Preto sme pre vás spísali niekoľko zásad, ktoré vám pomôžu byť na homeoffice čo najefektívnejší tak, aby vás vaša práca stále bavila a neprerástla vám cez hlavu.

Vyhraďte si doma miesto na prácu

Či už pracujete z kuchyne, obývačky, spálne alebo inej miestnosti u vás doma, mali by ste mať stanovené konkrétne miesto, odkiaľ budete svojej práci venovať. Malo by slúžiť iba na prácu a nič iné. Nie je vhodné pracovať napríklad z pohovky v obývačke a potom tam stráviť celý večer pozeraním televízora. Počas pracovnej doby buďte na mieste, ktoré ste si vyhradili na výkon práce, a keď skončíte, upracte svoje pracovné veci a vráťte sa tam až na ďalší pracovný deň.

Dbajte na dostatok spánku

Mnohí majú popri homeoffice aj flexibilný pracovný čas. Ten síce poskytuje zamestnancom dostatočnú voľnosť a pohodlie, je však dôležité dodržať niektoré pravidlá. Jedným z nich je dopriať si dostatok spánku a vyhnúť sa ponocovaniu. Pri flexibilnom pracovnom čase si síce môžete v pokoji pospať dlhšie, ale narušíte tým váš denný režim, čo môže viesť k nesústredenosti, nervozite a aj chybám pri plnení pracovných úloh.

Vstávajte v rovnakom čase

Týmto bodom nadväzujeme na ten predošlý. Ako sme už spomenuli vyššie, nie je dobré ponocovať. Najlepšie je mať stanovený presný spánkový režim, teda ísť spať a vstávať v ten istý čas. Ideálne je zachovať rovnakú hodinu ranného vstávania a večerného zaspávania, ako keď ste chodili do kancelárie. Dobu, ktorú by ste strávili napríklad cestovaním do práce, môžete využiť na cvičenie, varenie alebo inú činnosť.

Stretávajte sa s kolegami

Jednou z najväčších nevýhod práce z domu je jej negatívny dopad na vzťahy na pracovisku. Preto je dobré stráviť nejaký čas s kolegami, či už na teambuildingu, alebo stretnutí po pracovnej dobe. Tiež sa môžete s vašimi spolupracovníkmi dohodnúť na konkrétnych dňoch, kedy všetci prídete do kancelárie. Zlepšovanie a utužovanie medziľudských vzťahov na pracovisku je veľmi dôležité pre zachovanie firemnej kultúry a komfortu pri práci.

Čítajte viac: Čo by ste povedali na to, keby vám váš zamestnávateľ navrhne 4-dňový pracovný týždeň? Niektorým sa skrátenie pracovnej doby osvedčilo, iným nie. Prečítajte si, či má takáto úprava viac výhod či nevýhod.

Vypnite si notifikácie

Túto zásadu by ste mali dodržiavať bez ohľadu na to, či pracujete z domu alebo kancelárie. Na nejaký čas si vždy vypnite notifikácie na vašom mobilnom telefóne a prepnite ho do tichého režimu. Je to veľmi dobré najmä pri kreatívnych alebo analytických činnostiach, kedy sa musíte naozaj sústrediť a venovať pozornosť každému detailu.

Zostavte si denný harmonogram

Pri práci v kancelárii nie je ťažké mať stanovený rozvrh činností, pretože ten sa vytvára prirodzene. Väčšina z nás prichádza na pracovisko v tom istom čase, tiež si dáva prestávky alebo robí pravidelné aktivity v podobných časoch ako v predchádzajúce dni. Pri práci z domu je dôležité si takýto harmonogram stanoviť a dodržiavať. Preto si naplánujte, kedy pracovať začnete a kedy skončíte. Rovnako si stanovte, v akom čase a aké dlhé budete mať prestávky. Podľa tohto rozvrhu si naplánujte svoje ostatné úlohy či činnosti, napríklad, čo budete robiť po práci a pod..

Dodržiavajte stanovené rutiny

Ako sme spomenuli vyššie, je veľmi dôležité mať stanovený rozvrh, kedy pracovať začnete a kedy prácu ukončíte. Rovnako je užitočné, aby vaše denné a večerné činnosti mali nejakú štruktúru. Počas homeoffice je ranná rutina dôležitá preto, aby ste sa správne pripravili a naladili na celý deň. Mala by zahŕňať základnú hygienu, aspoň malé raňajky a tiež je dôležité, aby ste sa prezliekli z pyžama. Je dobré vybrať si nejaké oblečenie, ktoré budete mať na sebe oblečené počas pracovnej doby. Nemusí to byť to isté, čo by ste si normálne obliekli do kancelárie. Pointa je v tom, aby ste v tom istom odeve nestrávili celý deň.

Dohodnite si pravidlá s ľuďmi, s ktorými bývate

Medzi rušivé vplyvy na homeoffice nepatria len sociálne siete, ale aj členovia domácnosti či spolubývajúci. Preto by ste si s tými, s ktorými zdieľate spoločnú domácnosť, mali dohodnúť jasné pravidlá. Napríklad o tom, kedy vás môžu vyrušiť, že nemajú do miestnosti vstupovať bez zaklopania, púšťať nahlas hudbu či televízor a pod..

Nebuďte celý deň doma

Práca z domu je pohodlná v tom, že na to, aby ste plnili svoje pracovné úlohy, zúčastňovali sa meetingov a iných záležitostí, nemusíte vôbec vyjsť z domu. Nezabudnite však na to, že pre vaše zdravie a tiež psychickú pohodu je dôležité vyjsť von na vzduch aspoň raz za deň. Pokojne si v rámci vášho denného harmonogramu naplánujte aj krátku prechádzku, počas ktorej sa nebudete venovať pracovným veciam. Toto je dôležité najmä pre tých, ktorí majú psychicky veľmi náročnú a stresujúcu prácu.

Dobré vedieť: O ktoré pracovné pozície majú Slováci v súčasnosti najväčší záujem? V tomto článku si môžete prečítať, či je medzi najžiadanejšími povolaniami aj to vaše.

Zadovážte si správne kancelárske vybavenie

Prácu z domu väčšinou vykonávajú tí, ktorí na výkon svojho povolania využívajú počítač. To znamená, že v podstate sedia väčšinu dňa za stolom. Preto si určite zadovážte aspoň kvalitnú kancelársku stoličku a ak na to máte doma priestor, tak aj menší pracovný stôl. Vyskúšať môžete napríklad aj sedenie na fitlopte alebo špeciálnych stoličkách bez opierky, ktoré majú pomôcť k správnemu držaniu tela.

Uzatvorte si poistenie zodpovednosti zamestnanca

Ak pracujete z pohodlia domova a pritom využívate napríklad firemný notebook či iné zariadenia, máte k dispozícii majetok firmy. Kedykoľvek sa môže stať, že ho poškodíte, napríklad tým, že na klávesnicu vylejete horúcu kávu, nechtiac ho zhodíte zo stola a pod.. Ak budete mať uzatvorené poistenie zodpovednosti zamestnanca za škodu, vzniknuté poškodenia preplatí poisťovňa a vy sa spoľahlivo vyhnete zbytočným výdavkom.

Takéto poistenie, samozrejme, kryje pracovníkov aj v iných povolaniach, ktorí využívajú majetok zamestnávateľa pri práci, napríklad manipulácia s tovarom v sklade a pod.. Preto by poistenie zodpovednosti zamestnanca mal mať každý zamestnanec, bez ohľadu na to, či vykonáva duševnú alebo manuálnu prácu. Každý môže kedykoľvek urobiť chybu, ale dá sa vyhnúť tomu, aby ju musel svojmu zamestnávateľovi preplatiť. Tak, ako povinné zmluvné poistenie kryje zodpovednosť vodiča za spôsobenú škodu, poistenie zamestnanca chráni pracovníka. Dokonca si ho môžete dojednať aj s rozšírenou územnou platnosťou a byť tak krytý aj pri výkone vášho povolania v zahraničí. Poistiť sa pritom môžete priamo z domu, teda kompletne online. Stačí si cez našu porovnávaciu kalkulačku porovnať ceny poistenia a určite nájdete ideálnu poistku presne pre vás. Následne stačí uzatvoriť zmluvu a uhradiť poistné. Je to naozaj také jednoduché a výhodné.


V ktorej poisťovni si môžete uzatvoriť najlacnejšie poistenie zamestnanca? S našou kalkulačkou to hravo zistíte!