pon-pia: 08:00-17:00
0850 555 000

Ako poraziť prokrastináciu? Vyskúšajte naše tipy

26.09.2023 | Autor: Katarína Zelinková

S prokrastináciou sa stretol už každý z nás. Nie je to zdravý návyk a v povolaní nám môže spôsobiť veľa stresu a napätia. Preto je dobré vedieť, ako s ňou prestať.

žena v kancelárií, ktorá sa nudí

Prokrastinácia je termín, ktorý označuje odkladanie dôležitých, ale aj menej dôležitých úloh na neskôr. Ľudia, ktorí to takto robia, sú často mylne považovaní za lenivých, čo je však ďaleko od pravdy. V skutočnosti sa k prokrastinácii uchyľujeme zvyčajne vtedy, keď máme strach zo zlyhania, bojíme sa alebo sme presvedčení, že danú úlohu nevieme splniť dostatočne dobre. A tak ju radšej odložíme s tým, že sa k nej neskôr vrátime. Potom sa stane to, že sa blíži deadline a na poslednú chvíľu úlohu dorábame pod značným tlakom a stresom. Keď je úloha dokončená, nepociťujeme uspokojenie, ale sme skôr vyčerpaní. V dnešnej dobe je odkladanie úloh na neskôr už dobre preskúmaný jav a existuje veľa spôsobov, ako prestať prokrastinovať. Môžete vyskúšať tie, ktoré sme pre vás spísali v tomto článku.

Pravidlo 1 minúty

Spočíva v tom, že nikdy nebudete odkladať niečo, čo trvá len jednu minútu. Napríklad odpísanie na nejaký e-mail, poznačenie dôležitého dátumu, napísanie pripomienky, odpísanie kolegovi na chate, skontrolovanie kalendára a pod..

Pravidlo 3 minút

Ak spozorujete, že nejakú úlohu začínate odkladať, skúste sa jej venovať aspoň 3 minúty. Po uplynutí tohto krátkeho časového úseku daná úloha síce nebude splnená, ale už len samotný fakt, že ste na nej začali pracovať výrazne zníži váš strach a úzkosť z toho, že ju nebudete vedieť splniť. Je vysoká šanca, že úlohu nakoniec splníte bez väčších problémov. Môže u vás nastať Zeigarnikovej efekt, podľa ktorého akákoľvek nedokončená úloha vytvára určité napätie, ktorého sa chceme zbaviť. A najlepšie sa ho zbavíme tak, že úlohu dokončíme.

Pravidlo 45 minút

Ak u vás vyššie spomenutá technika nefunguje, môžete vyskúšať ďalšiu, ktorá spočíva v rozdelení času každej hodiny, ktorú máte určenú na prácu. Úlohe alebo zadaniu, ktoré potrebujete dokončiť, sa venujte 45 minút a zvyšných 15 minút môžete mať ako prestávku, počas ktorej zameriate svoju pozornosť na niečo iné. Táto technika by vám mala pomôcť venovať sa úlohám bez toho, aby ste sa pri ich plnení začali nudiť.

Pravidlo 10/90

Prvých 10 % vášho pracovného času venujte plánovaniu, organizovaniu a určovaniu priorít v rámci vašich pracovných úloh. Zvyšných 90 % času je určených pre plnenie povinností, ktoré ste si naplánovali. Ideálne je, keď si na začiatku každého týždňa pripravíte plán, čo chcete splniť. Následne si tento plán rozdeľte na jednotlivé dni. Spolu s implementáciou ďalších pravidiel, ktoré sme spomenuli v našom článku, získate väčšiu kontrolu nad svojím časom, a to vám pomôže prestať prokrastinovať.

Veľké úlohy si rozdeľte na menšie

Ak si na začiatok nadelíte príliš veľa povinností, môže vás to vystrašiť a demotivovať. Preto si každú úlohu rozdeľte na menšie a tie postupne dokončujte. Napríklad, ak máte desiatky neprečítaných mailov, nemusíte na všetky odpovedať hneď. Vybavte najskôr 3 alebo 5, o hodinu neskôr vybavte ďalšie a postupne tak odpoviete na všetky neprečítané správy. Pri práci na rozsiahlom projekte si ho rozdeľte na menšie časti a tie postupne plňte podľa dôležitosti. Menšie úlohy vás budú menej demotivovať a čím viac povinností budete mať splnených, tým viac stúpne aj vaša motivácia.

Vyskúšajte užitočné aplikácie

Mobilné telefóny výrazne prispeli k rozvoju prokrastinácie. Je predsa jednoduchšie kontrolovať sociálne siete alebo pozerať videá na internete, než sa venovať úlohám, do ktorých sa vám nechce. Ale váš smartfón vám môže pomôcť prestať prokrastinovať, a to prostredníctvom rôznych aplikácií. Napríklad si môžete stiahnuť aplikáciu, ktorá vám na vopred určený čas zablokuje prístup na niektoré webové stránky alebo k iným aplikáciám. Tiež môžete využiť aplikáciu, ktorá vás upozorní vždy, keď je čas začať pracovať na nejakej úlohe a kedy si môžete dať prestávku. Za vyskúšanie tiež stoja aplikácie s to-do listami, pripomienkami alebo zoznamami úloh, ktoré si môžete roztriediť do rôznych kategórií.

Doprajte si odmenu

Za každú splnenú úlohu si udeľte malú odmenu. Môže ísť napríklad o kúsok čokolády, skontrolovanie sociálnych sietí, prečítanie článku, ktorý ste si odložili, alebo čokoľvek iné.

Bojujte so stresom

Ako sme spomenuli už v úvode, prokrastinácia ide ruka v ruke s emóciami, a to najmä tými negatívnymi, ako je úzkosť, stres a strach. Preto je dôležité vedieť, ako sa napätia môžete efektívne zbaviť. Pomôcť vám môže náš článok, v ktorom vám poradíme, ako bojovať so stresom v práci.

Nebojte sa požiadať o pomoc

Prokrastinácia je niekedy výsledkom vážnejšieho problému, ktorého si nemusíte byť vedomí. Ak sa naozaj snažíte a skúšate rôzne techniky, no nič nefunguje, je dobré zvážiť pomoc odborníka, napríklad psychológa alebo kouča. Pri výbere si overte, či vám daný odborník naozaj môže pomôcť s vaším problémom a prečítajte si referencie.

Dovoľte si robiť chyby

V tomto článku sme už viackrát spomenuli, že koreňom prokrastinácie je strach z toho, že vaše úlohy nebudete vedieť splniť tak, ako sa od vás očakáva. Faktom však je, že nikto nie je dokonalý a každý robí chyby. Prijmite fakt, že niekedy aj pri najväčšej snahe nemusí všetko vyjsť podľa vašich predstáv a každá chyba alebo neúspech vás niečo naučí.

Lepší pocit v práci budete mať s poistením zamestnanca

Nehody, chyby a iné nepríjemné situácie sa stávajú. Ak ich výsledkom je poškodenie majetku vášho zamestnávateľa, môže vás to stáť nemalé peniaze, či už poškodíte firemný počítač, telefón, auto, alebo výrobný stroj. Ale ak budete mať uzatvorené poistenie zodpovednosti zamestnanca za škodu, vzniknuté výdavky uhradí vaša poisťovňa. Túto poistku by mal mať naozaj každý zamestnanec, bez ohľadu na to, či pracuje manuálne, alebo v kancelárií.

Poistenie zamestnanca si rýchlo a pohodlne môžete uzatvoriť online. Využite našu online kalkulačku, ktorá vám porovná ponuky od viacerých poisťovní, vďaka čomu si určite ľahko vyberiete. Nikdy neviete, kedy sa v práci môže stať menšia alebo väčšia nehoda. Ale stresovať kvôli tomu nemusíte, lebo poistenie zamestnanca vás vždy podrží.


Poistenie zamestnanca rozhodne nie je zbytočný výdavok. Vybaviť si ho môžete cez naše online porovnanie cien, vďaka ktorému určite ušetríte!