Ako zaujať potenciálneho zamestnávateľa? Vytvorte si životopis, ktorý neprehliadne
06.09.2023 | Autor: Katarína Zelinková
Niektorí z vás si možno ešte pamätajú na to, ako ste sa v škole učili vytvoriť si životopis a motivačný list. Hlavička, nadpis, kopa súvislého textu – to už sa dnes nenosí. Mnoho zamestnávateľov už nepotrebuje ani motivačný list, sústredia sa primárne na životopis. Doba je rýchla, personalisti majú často na stole stovky životopisov. Ako medzi nimi vyniknúť, aby si vás všimli? Aké sú dnes pravidlá pre napísanie skutočne pútavého životopisu, ktorý neskončí v koši?
Vytvoriť si životopis nie je nič zložité, môžete ho napísať sami vo Worde s pomocou formátovania a menších grafických úprav. Omnoho rýchlejšie je však využiť voľne dostupné šablóny a programy, ktoré nájdete kdekoľvek na internete. Kľúčové ostáva, čím takýto životopis zaplníte. Pripravili sme pre vás 5 najdôležitejších tipov, čoho sa máte držať.
Pravidlo číslo jeden: stručne a k veci
Nestrácajte sa v záplave zbytočného textu o sebe. Vyhnite sa „vate“ a siahodlhým popisom. Dnes je základom dobrého životopisu jeho štruktúrovanie. Znamená to, že si vaše pracovné skúsenosti vypíšete stručne a jasne pod seba, s krátkym popisom v odrážkach. Začnite, samozrejme, tými najnovšími a postupne pridávajte pracovné pozície a skúsenosti z minulosti.
Takto vypíšte nielen vašu prax, ale aj vaše vzdelanie, kurzy, absolvované školenia. Personalisti zvyknú životopisy preletieť pohľadom, aby čo najrýchlejšie zistili, či ste ich človek. Štruktúra životopisu teda musí byť taká, aby ste čo najrýchlejšie zodpovedali ich otázky. Primárne uvádzajte skúsenosti a pracovné pozície, ktoré sú blízke žiadanej pozícii.
Napíšte, čomu ste sa v práci venovali
Hoci je potrebné byť vo vyjadrovaní stručný, predsa odporúčame ku každej absolvovanej pozícii napísať, čo bolo vašou úlohou, aké programy ste obsluhovali, prípadne či ste riadili tím. Ak áno, akú zodpovednosť ste mali a koľkí ľudia tento tím tvorili. Pochváľte sa, v čom ste naozaj dobrí a aký benefit to pre spoločnosť prinieslo.
Pridajte aj niečo o tom, akí skutočne ste
V snahe nájsť ihlu v kope sena dnes personalisti neprihliadajú už len na oficiálne profesijné skúsenosti, ale aj na vaše osobnostné preferencie, záľuby, talenty. Osobitnou skupinou sú aj takzvané „soft skills“, čiže súbor jemných zručností v oblasti emocionálnej inteligencie. Patrí sem napríklad to, ako zvládate stres, ako dokážete riešiť konflikty, ako komunikujete, rozhodujete, predvídate v krízových scenároch. Ale tiež to, či ste tímový, alebo skôr individuálny hráč. Vaše záľuby či veci, ktorým sa venujete vo voľnom čase, o vás veľa vypovedajú a pre potenciálneho zamestnávateľa môžu byť tým vodítkom, pre ktoré si vás pozve na pohovor.
Preto odporúčame nevynechávať ani obdobia, kedy ste napríklad čerpali podporu v nezamestnanosti a venovali sa cestovaniu, svojím koníčkom, dobrovoľníctvu a podobne.
Posielajte životopis v správnom formáte
Posielať v dnešnej dobe životopisy vo formáte textového editora je amatérske. Posielajte ho radšej v takej podobe, ktorá je finálna, dá sa ľahko otvoriť a text v dokumente nestratí formát. Najpoužívanejšie sú súbory PDF, ktoré navyše nezaberajú veľa pamäte v maili. Môžete do nich pridávať aktívne linky na vaše webstránky či profily, po otvorení v počítači sa na ne personalista ľahko preklikne.
Buďte online
Dnes je životopis len jednou z možností, ako dať o sebe vedieť. Boom zažívajú sociálne siete zamerané na prácu, ako je LinkedIn, kde si ľahko vytvoríte svoj viacjazyčný pracovný alebo podnikateľský profil. Môžete zaujať nielen vyplneným profilom s vašimi skúsenosťami, ale aj pridávaním statusov týkajúcich sa biznisu, v ktorom sa pohybujete. Vytvárate si zároveň sieť spolupracovníkov, bývalých či potenciálnych kolegov a klientov, sledujete veľké firmy a reagujete na ich príspevky. Takéto sociálne siete fungujú na princípe interakcií, takže čím aktívnejší ste, tým viditeľnejší sa môžete stať. Do svojho supermoderného životopisu si potom môžete pridať práve odkaz na svoj LinkedIn profil. Personalisti z vašich vyvolených firiem si môžu váš profil prezrieť a dozvedieť sa o vás ešte viac.
Už sa vám podarilo nájsť si novú, skvelú prácu? Dostali ste služobné auto, notebook, telefón? Odporúčame nezabudnúť na poistenie zodpovednosti zamestnanca za škodu, ktorým sa kryjete voči prípadným škodám spôsobeným na majetku svojho nového zamestnávateľa. Nehoda alebo malá nešikovnosť sa môže pritrafiť každému, je preto lepšie myslieť na to vopred a poistiť sa. Nemusíte potom mať stres z toho, že sa kvôli poškodeniu služobných vecí zadĺžite.
Poistenie zodpovednosti zamestnanca za škodu vám môže ušetriť stovky eur. Uzatvorte si ho kompletne online a za výhodnú cenu cez našu porovnávaciu kalkulačku ešte dnes!