pon-pia: 08:00-17:00
0850 555 000

Elektromobily: najčastejšie omyly a nepravdy, ktorým netreba veriť

09.08.2022 | Autor: Katarína Zelinková

Výsledky porovnávania áut so spaľovacím motorom s vozidlami jazdiacimi na elektrinu sa z roka na rok menia. Vývoj ide dopredu veľmi rýchlo a čo platilo pred rokom, už nemusí platiť dnes. Preto sa o elektromobiloch šíri veľa nepravdivých tvrdení, ktorým mnohí vodiči veria bez toho, aby si overili fakty. Pozreli sme sa na tie najčastejšie.

Či už patríte k odporcom elektrických áut alebo k tým, ktorí v nich vidia budúcnosť motorizmu, musíte uznať, že majú svoje výhody. A rovnako tak aj nevýhody. Obe sú predmetom mnohých mýtov a poloprávd, ktoré medzi motoristami kolujú. Naozaj sú autá jazdiace na elektrinu také dobré alebo zlé, ako si mnohí myslia?

Elektromobily sú nebezpečné

Z pohľadu požiadaviek bezpečnosti musia elektrické autá spĺňať rovnaké bezpečnostné normy ako vozidlá so spaľovacím motorom. Tiež prechádzajú rozsiahlym a prísnym testovacím procesom predtým, než sú uvedené na trh. Samozrejmosťou každého elektromobilu sú aj bezpečnostné prvky, ktoré v prípade kolízie alebo skratu vypnú celý systém.

V otázke bezpečnosti je dôležité zohľadniť aj intenzitu hluku, ktorý elektromobily vedia vyprodukovať. Je pravda, že sú veľmi tiché, čo zvyšuje ich atraktivitu. V praxi sa však môže stať, že si ich chodci či cyklisti nemusia všimnúť, pretože ich nebudú počuť. Aj na to však výrobcovia mysleli a pri veľmi nízkych rýchlostiach a parkovaní vydávajú elektrické autá zvuk, ktorým na seba upozornia.

Tieto typy áut sú príliš drahé

Je pravda, že prvé verzie elektromobilov si bežní motoristi mohli dovoliť veľmi ťažko. Automobilový priemysel neustále napreduje a väčšina automobiliek má vo svojom portfóliu aspoň jeden model elektrického auta. Tým pádom je na trhu viacero modelov elektromobilov od rôznych značiek v rôznych cenových reláciách. E-autá sú tak postupne čoraz dostupnejšie pre rôzne kategórie motoristov. Faktom je, že v porovnaní s klasickými autami sú vozidlá jazdiace na elektrinu drahšie, no majiteľovi sa táto investícia vráti v podobe lacnejšieho servisu a pohodlnejšieho používania.

Je málo nabíjačiek

Dnes nie je problém nájsť čerpaciu stanicu. Ale ako je to s nabíjacími stanicami pre elektromobily? V súčasnosti to vyzerá tak, že najviac nabíjačiek nájdete v našom hlavnom meste a ostatných väčších mestách. Treba však myslieť na fakt, že infraštruktúra nabíjacích staníc sa stále rozvíja ruka v ruke so zvyšujúcou sa popularitou elektromobilov. Na Slovensku síce máme čo zlepšovať, sme však na dobrej ceste.

Tiež je dobré spomenúť to, že elektromobil je možné nabiť aj z klasickej zásuvky. Samozrejme, je potrebné skontrolovať a dodržať potrebné technické špecifikácie. Každopádne veľkú výhodu majú v tomto majitelia rodinných domov, pretože svoje auto môžu naozaj nabiť z pohodlia domova.

Elektrické autá vôbec neškodia životnému prostrediu

Tak, ako existujú mýty, ktorým veria odporcovia elektrických áut, v niektorých prípadoch sú na omyle aj ich priaznivci. Jedným veľmi často opakovaným, no nepravdivým tvrdením je, že elektromobily, ako ich výroba, tak aj používanie, vôbec neškodia životnému prostrediu. Pravda je však taká, že výroba elektrického auta životné prostredie výrazne zaťažuje. To vyvažuje fakt, že mnohé vozidlá sú nabíjané elektrinou z uhlia alebo na doplnenie energie využívajú obnoviteľné zdroje. Keď tak zvážime celý životný cyklus elektrických vozidiel, v porovnaní s autami so spaľovacím motorom sú šetrnejšie. Nie je však pravda, že životnému prostrediu vôbec neškodia.

Majú výrazne lacnejší servis aj PZP

Tvrdenie, že servisovanie, náhradné diely, opravy či údržba elektromobilov je v porovnaní s klasickými autami zákonite lacnejšia, je nesprávne. Veľa závisí od toho, akú značku a model elektrického auta vlastníte, ako často ho používate, ako sa k nemu správate a pod.. Niekto teda pri takomto type auta ušetrí veľa, iný menej.

Tiež sa dlho hovorilo o tom, že elektromobily majú lacné PZP. V minulosti tomu tak naozaj bolo, pretože poisťovne pri výpočte ceny zákonného poistenia berú do úvahy aj zdvihový objem motora, ktorý je v prípade tohto typu vozidiel na hodnote 0. Dnes už poisťovatelia majú pre elektrické autá vytvorenú samostatnú kategóriu. Preto je možné, že v niektorých prípadoch môžu mať tieto autá drahšie povinné zmluvné poistenie než vozidlá so spaľovacím motorom. Zároveň je na trhu dosť poisťovní, ktoré elektrické autá a tiež hybridné vozidlá cenovo zvýhodňujú. Aj preto by si každý vodič mal ceny PZP porovnať. Takto získa prehľad o možnostiach zákonného poistenia pre svoj automobil a veľmi jednoducho si vyberie to najvýhodnejšie.

Banner PZP

Tieto vozidlá majú krátky dojazd

Mnohým motoristom, ktorí s elektromobilmi nemajú skúsenosť, robí vrásky na čele práve dĺžka dojazdu. V dnešnej dobe však výdrž elektrického auta nie je problém, pretože jednotlivé modely elektrických vozidiel majú rôzne veľkosti batérií. Bežný motorista, ktorý používa auto hlavne na to, aby sa dostal do práce, pre deti do školy či do obchodu, nenajazdí za jeden deň stovky kilometrov. Preto mu bude postačovať elektromobil s menšou batériou. Pre toho, kto denne najazdí viac, bude vhodnejšie vozidlo s väčšou batériou. Na trhu sú aj „prémiové“ elektromobily s dojazdom okolo 500 kilometrov na jedno nabitie. Na bežné používanie je teda elektrické auto rovnako vhodné ako klasické vozidlo.

Elektromobil sa nesmie umývať vodou

Elektronika do vody nepatrí. To je zrejme pôvodom známeho mýtu o tom, že elektrické auto nemôže prísť do kontaktu s vodou, či už pri umývaní, alebo jazde v daždi alebo počas sneženia. Je dôležité si uvedomiť, že e-auto nie je domáci spotrebič zapojený do elektriny. Rovnako klasické autá aj elektromobily boli navrhnuté tak, aby zvládli jazdu v akomkoľvek počasí a tiež sa vám ani jemu nič nestane, keď takéto auto umyjete vodou.

Nabíjanie trvá príliš dlho

Faktom je, že prvé verzie elektrických áut sa naozaj museli dlho nabíjať. Ako sme však už spomenuli, automobilový priemysel sa stále snaží napredovať a nezabudlo sa ani na vylepšovanie batérií. Vo všeobecnosti platí, že ak máte v aute baterku nabitú na 10 %, do polhodiny sa baterka dobije na 90 %. Elektromobil si však málokto dobíja až vtedy, keď má baterku takmer vybitú. Keď si auto prídete dobiť s baterkou, ktorá je nabitá napríklad na 40 %, dobíjanie vám zaberie len 10 či 15 minút. Časovo to vychádza podobne, ako keď sa zastavíte na pumpe natankovať.

Podľa mnohých odborníkov predstavujú elektrické autá budúcnosť mobility. Automobilový priemysel neustále pracuje na vylepšovaní svojich produktov a znižovaní dopadu výroby áut na životné prostredie. Je však jasné, že je to beh na dlhú trať. Hoci elektromobily nie sú dokonalé a kompletne ekologické, vývoj je na dobrej ceste. Čas ukáže, či nakoniec úplne nahradia autá so spaľovacím motorom, alebo automobilky prídu s kompromisom, či nejakým ďalším novým nápadom.


Využite našu kalkulačku pre porovnanie cien poistenia auta. Môžete si uzatvoriť nielen PZP, ale aj havarijné poistenie za tú najlepšiu cenu. Údaje stačí zadať len raz!