pon-pia: 08:00-17:00
0850 555 000

Je vaše auto naozaj bezpečné?

19.03.2024 | Autor: Katarína Zelinková

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, či ste vo vašom aute dostatočne chránený? Európska únia za posledné roky výrazne sprísnila požiadavky a nariadenia týkajúce sa bezpečnosti vozidiel. Ochrana posádky je dôležitou súčasťou motorizmu a žiadny vodič by ju nemal zanedbať.

nálepka na okne auta

Štatistiky prinášajú dobré správy. Síce sa počet áut na cestách každoročne zvyšuje, smrteľných nehôd je menej. Na tento pozitívny vývoj má vplyv viacero faktorov, napríklad sprísnený cestný zákon a tiež aj technický pokrok, vďaka ktorému sú vozidlá vybavené lepšími ochrannými prvkami a systémami.

Viete, aké sú bezpečnostné prvky automobilu?

Bezpečnosť je jedným zo základných aspektov, na ktoré sa prihliada pri konštrukcii automobilu. Na všetky prvky, ktoré majú zabezpečiť dostatočnú ochranu osôb vo vozidle, sú kladené veľmi vysoké požiadavky. Inými slovami, automobil, ktorý je málo bezpečný, sa na trh nedostane. V súčasnosti rozlišujeme dva typy bezpečnostných prvkov, ktorými musí byť vybavené každé vozidlo: aktívne a pasívne.

Aktívne bezpečnostné prvky

Ide o rôzne technické zariadenia, systémy a vlastnosti automobilu, ktorých úlohou je znížiť pravdepodobnosť vzniku nehody. V minulosti sa za aktívnu bezpečnosť považovali najmä tie prvky, ktoré zaisťovali nielen bezpečnosť, ale aj skvalitňovali šoférsky zážitok, napríklad kvalitné brzdy, ovládanie vozidla alebo jeho jazdné vlastnosti. Dnes sa o aktívnu bezpečnosť starajú najmä elektronickí asistenti vo vozidle. Medzi najbežnejšie aktívne prvky bezpečnosti patria:

  • kvalitná brzdná súprava,
  • úroveň parkovacích asistentov,
  • pohodlie vodiča, zníženie únavy a rizika mikrospánku,
  • výhľad z auta a teplota v interiéri,
  • optimálna trakcia a dobré jazdné vlastnosti,
  • pružný motor s dobrou výkonnosťou,
  • ergonomická konštrukcia vozila,
  • prepracované riadenie vozidla,
  • radarové systémy,
  • elektronické protišmykové, stabilizačné a ďalšie systémy, ako je napr. ABS, TCS, ESP a ďalšie.

Viete, čo znamenajú tieto skratky?

Mnohí vodiči poznajú skratky ako ABS, ESP, ASR a pod. iba z počutia a vedia, že ich má aj vozidlo, na ktorom jazdia. Je však dobré vedieť, ako fungujú systémy, ktoré označujú. Dobrá znalosť mechanizmov a funkcií auta tiež zvyšuje bezpečnosť počas jazdy.

ABS

Skratka pochádza z anglického Anti-lock Braking System a dnes je štandardnou výbavou všetkých vozidiel. ABS systém funguje tak, že pri plnom brzdení zabráni zablokovaniu kolies a vodičovi tak nehrozí, že stratí kontrolu nad vozidlom, napríklad pri šmyku počas prechádzania cez ostrú zákrutu na šmykľavej vozovke a pod.. ABS dokáže zabezpečiť maximálny výkon bŕzd pri väčšine podmienok, pretože vďaka nemu môže auto brzdiť a zároveň meniť smer, keď šofér otáča volant. Tento vysoko efektívny systém pozostáva zo štyroch častí:

  • snímač rýchlosti kolesa,
  • súprava ventilov,
  • elektronická riadiaca jednotka,
  • hydraulická jednotka (pumpa).

Jednotlivé modely vozidiel môžu mať systém ABS nastavený rôzne, napríklad kedy sa zapne, kedy príde k jeho uvoľneniu a ďalšie. Otočením kľúča v zapaľovaní sa spustí automatická diagnostika elektrického obvodu snímačov ABS. Ak je všetko v poriadku, kontrolka tohto systému by mala po chvíli zhasnúť. Ak naďalej svieti, snímač na niektorom z kolies môže byť povolený alebo zanesený. Často sa to stáva v zime, keď sa kolesá zašpinia napríklad od snehu či blata. Pomôcť môže dôkladné poumývanie podvozku. Ak kontrolka naďalej svieti, bezodkladne navštívte autoservis, kde odhalia príčinu problému. Šoférovanie auta bez funkčného ABS je nebezpečné a vystavujete sa zbytočnému riziku.

ASR

Ide o elektronickú trakčnú kontrolu, pričom jej najznámejšia skratka je ASR z nemeckého Antriebsschlupfregelung. Niektorí výrobcovia však majú pre tento systém vlastné pomenovanie, takže sa môžete stretnúť so skratkou TCS (Traction Control System) alebo VSC (Vehicle Stability Control) prípadne s inými. ASR má podobnú funkciu ako ABS, pretože zabezpečuje čo najlepšiu možnú trakciu vozidla tým, že zabraňuje prešmyku kolies. Nespúšťa sa však pri spomaľovaní, ale pri jazde. Zasahuje vtedy, keď z riadiacej jednotky príde signál, že koleso auta má vyššiu rýchlosť než samotný automobil.Na svoju činnosť využíva aj niektoré prvky systému ABS a tiež ovládanie výkonu motora napríklad tým, že redukuje prísun paliva alebo pribrzdí niektoré prešmykujúce sa koleso. ASR dokáže svojou činnosťou udržať auto v pohybe pri jazde do zľadovateného kopca a v iných náročných podmienkach.

ESP

Skratka pochádza z pomenovania Electronic Stability Program a slúži na to, aby sa vozidlo nedostalo do nekontrolovateľného šmyku. A v prípade, že sa auto do šmyku dostane, ESP ho pomôže stabilizovať. Spolupracuje s vyššie spomenutými systémami ABS a ASR, pričom tiež ovláda hlavne brzdy a motor. V praxi to funguje tak, že keď vodič z nejakého dôvodu strhne volant, napríklad vtedy, keď mu do cesty skočí divá zver, ESP zaregistruje, že uhol volantu a smer automobilu sú rozdielne. To identifikuje ako problém a šoférovi pomôže otočiť auto tým, že na chvíľu pribrzdí jedno zo zadných kolies. Vďaka tomu sa vozidlo otočí tým smerom, ktorým je stočený volant. Automobil potom dokáže obísť prekážku bez toho, aby skončil v šmyku. Následne pri pokuse o vyrovnanie ESP pribrzdí jedno z predných kolies, čím sa vozidlo stabilizuje.

TIP: Pri jazde v nepriaznivom počasí vám pomáhajú systémy, ktorými je vybavené vaše vozidlo. Nezabúdajte však na to, že najdôležitejšie je, ako automobil ovláda šofér. Pripravili sme pre vás článok o tom, akými pravidlami by ste sa mali riadiť, keď jazdíte na snehu alebo v daždi.

Pasívne bezpečnostné prvky

Do tejto kategórie zaraďujeme tie systémy a prvky, ktoré sú účinné až pri autonehode. Sú navrhnuté tak, aby zmierňovali následky dopravnej nehody. Patria sem:

  • airbagy,
  • detské sedačky,
  • bezpečnostné pásy,
  • konštrukcia sedadiel a opierok hlavy,
  • ochrana proti požiaru,
  • deformačné zóny,
  • polykarbonátové alebo laminátové sklá.

Všetky prvky aktívnej aj pasívnej bezpečnosti sú veľmi prísne a podrobne overované. Tieto testy vykonávajú nezávislé organizácie, v Európe predovšetkým EURO NCAP a IIHS.

Dobré vedieť: Dôležitá je nielen otázka bezpečnosti vozidla ako takého, ale aj jeho zabezpečenie proti krádeži. Dnes majú vodiči na výber z rôznych zabezpečovacích prvkov a mechanizmov, ktoré môžu využiť. Poradíme vám, ako vďaka nim môžete vaše auto chrániť pred krádežou.

Ktoré autá sú najbezpečnejšie?

Teraz si možno kladiete otázku, ktoré autá na trhu patria medzi tie najviac bezpečné. Odpoveď vám dá nezisková americká organizácia IIHS, ktorá je známa tým, že bezpečnosť vozidiel hodnotí veľmi prísne. Každý rok testuje modely, ktoré majú automobilky v ponuke. Autá podrobuje celému radu testov, ako sú napríklad nárazové testy. Každý rok potom zostavuje rebríček vozidiel, ktoré sú najbezpečnejšie v jednotlivých kategóriách. Výsledkom týchto testov sú ratingy, z ktorých najprestížnejšie sú TSP (Top Safety Pick) a TSP+ (Top Safety Pick+). Autá, ktoré získajú aspoň jeden z týchto ratingov, sú považované za najbezpečnejšie. Pre rok 2024 získali najlepšie hodnotenie tieto modely:

Ocenenie Top Safety Pick

  • Malé autá:
    • Hyundai Elantra
    • Subaru Impreza
    • Toyota Prius Prime
  • Stredne veľké vozidlá:
    • Subaru Outback
    • Toyota Camry
  • Stredne veľké luxusné automobily:
    • Merces–Benz C-Class
  • Veľké autá:
    •  Toyota Crown
  • Veľké luxusné autá:
    •  BMW radu 5
    •  Genezis G80
    •  Genezis G90
  • Malé SUV:
    • BMW X1
    • Honda CR-V
    • HyundaI Ioniq 5
    • Hyundai Tucson
    • Kia Sportage
    • Lexus UX
    • LexuS RZ
    • Subaru Solterra
  • Stredné SUV:
    •  Honda Pilot
    •  Hyundai Palisade
    •  Jeep Grand Cherokee
    •  Jeep Grand Cherokee L
    •  Mazda CX-90 PHEV
    •  Nissan Ariya
    •  Toyota Highlander
    •  Volkswagen Atlas
    •  Volkswagen Altlas Cross Sport
  • Stredné luxusné SUV:
    •  Acura RDX
    •  Audi Q4 e-tron
    •  Audi Q4 Sportback
    •  Genesis Electrified GV70
    •  Infiniti QX60
    •  Lexus NX
    •  Lexus NX Plug-in Hybrid
    •  Lexus RX
    •  Mercedes-Benz GLC
    •  Tesla Model Y AWD
    •  Volvo XC90
    •  Volvo XC90 Recharge
  • Veľké SUV:
    • Audi Q7
    •  Audi Q8
    •  Audi Q8 Sportback
    •  Rivian R1S
  • Minivany
    •  Honda Odyssey
    •  Toyota Sienna
  • Malé pickupy
    •  Hyundai Santa Cruz
  • Veľké pickupy
    •  Rivian R1T
    •  Toyota Tundra
    •  Toyota Tundra extented

Ocenenie Top Safety Pick+

  • Malé autá:
    • Acura Integra hatchback
    • Mazda 3 hatchback
    • Mazda 3 sedan
    • Toyota Prius
  • Stredne veľké vozidlá:
    •  Honda Accord
    •  Hyundai Ioniq 6
  • Veľké luxusné vozidlá:
    • Genesis Electrified G80
  • Malé SUV:
    •  Genesis GV60
    •  Honda HR-V
    •  Hyundai Kona
    •  Mazda CX-30
    •  Mazda CX-50
  • Stredné SUV:
    •  Ford Explorer
    • Kia Telluride
    •  Mazda CX-90
    •  Nissan Pathfinder
    •  Subaru Ascent
  • Stredné luxusné SUV:
    •  Acura MDX
    •  BMW X3
    •  Genesis GV80
    •  Mercedes-Benz GLE-Class
    •  Tesla Model Y

K lepšej bezpečnosti v automobiloch pomôže umelá inteligencia

Počiatky využívania AI v autách sa viažu k implementácii ABS a ECS systémov, o ktorých sme písali vyššie. Strojové učenie im umožňuje analyzovať údaje zo snímačov a tiež optimalizovať ovládanie a brzdenie vozidla.

Ďalšími bezpečnostnými prvkami, ktoré využívajú umelú inteligenciu, sú asistenčné systémy vodiča, ktoré môžete poznať pod skratkou ADAS. Auto je vďaka nim schopné napríklad detegovať mŕtvy uhol alebo udržať vozidlo v správnom jazdnom pruhu. Algoritmus strojového učenia využíva aj tempomat, ktorý možno nájsť v mnohých autách a veľa vodičov ho bežne využíva. Vďaka AI vie systém tempomatu merať vzdialenosť od ostatných vozidiel či iných objektov na vozovke a automaticky tak prispôsobiť rýchlosť.

Umelá inteligencia prináša v otázke zvýšenia bezpečnosti áut neobmedzené možnosti. Moderné vozidlá sú dnes vybavené nielen špeciálnymi senzormi, ale napríklad aj kamerami, ktoré sa zameriavajú na očné viečka vodiča a detegujú úroveň jeho ospalosti. Podľa toho dokážu vyslať upozornenie s dostatočným predstihom tak, aby sa šofér vyhol havárií. Dalo by sa povedať, že budúcnosť zlepšovania celkovej bezpečnosti vozidiel spočíva v správnom a efektívnom využití umelej inteligencie. Doteraz priniesla v automobilom priemysle samé pozitíva, preto môžeme dúfať, že časom prídu ešte kvalitnejšie vylepšenia alebo úplne nové funkcie.

Tiež sa oplatí spomenúť, že AI veľmi dobre slúži aj pri zabezpečení automobilov. Niektoré najnovšie modely môže majiteľ odomknúť pomocou odtlačku prsta alebo nasnímania tváre. Strojové učenie využívajú aj funkcie, ktoré sú schopné pri vozidle rozoznať podozrivú aktivitu, napríklad pokus o vlámanie.

Ako správne chrániť deti v aute?

Dôležitým aspektom, ktorý treba zvážiť v problematike bezpečnosti vozidiel, je prepravovanie detí. Práve ony patria medzi najohrozenejších účastníkov cestnej premávky. Alarmujúce je to, že ich bezpečnosť rodičia často zanedbávajú. Ide hlavne o prípady, keď vyberajú autosedačku podľa nesprávnych kritérií alebo nesprávne pripútajú dieťa bezpečnostným pásom. Hoci je legislatíva v otázke detí v aute veľmi prísna, stále sa nájde veľa rodičov, ktorí zákon porušujú. Najčastejšie ide o prípady, keď sú maloletí v aute bez autosedačky alebo sedia na prednom sedadle aj vtedy, keď ešte nemajú výšku nad 150 cm.

Pre rodičov je veľmi dôležité, aby poznali tieto základné zásady:

  • Autosedačku nevyberajte podľa veku, ale podľa výšky a váhy dieťaťa. Najlepšie je vyberať priamo s dieťaťom. Keď ho do autosedačky usadíte, najlepšie zistíte, či mu zvolený model sedí.
  • Autosedačku umiestnite na sedadlo za spolujazdca, ktoré je podľa štatistík najbezpečnejšie.
  • Ak prepravujete bábätko vo vajíčku na sedadle spolujazdca, vypnite airbag.
  • Pre usadením a pripútaním deťom vyzlečte hrubé zimné bundy.
  • Deti pripútajte bezpečnostným pásom tak, aby im neprechádzal cez krk. Taktiež nesmie prechádzať pod hrudným košom cez brucho.
  • Do auta si namontujte prídavné spätné zrkadlá, ktoré si natočte tak, aby ste videli, čo robia deti sediace na zadných sedadlách.
  • Vyhnite sa riešeniu problémov s dieťaťom počas jazdy. Najlepšie je zastaviť na bezpečnom mieste a vzniknutý problém vyriešiť tam.

Majú bezpečné vozidlá nižšie poistné?

Poisťovne pri výpočte ceny PZP a havarijného poistenia zohľadňujú viacero kritérií. Úroveň bezpečnosti samotného vozidla však medzi nimi nie je. Rovnako poisťovne neprihliadajú na žiadne rebríčky najbezpečnejších vozidiel. Úroveň a kvalita bezpečnostných prvkov vo vozidle však môžu mať priamy vplyv na vznik nehody, preto je možné, že v budúcnosti s takýmito kritériami poisťovne naozaj prídu.

Kým sa tak stane, zúfať nemusíte, pretože na to, aby ste si našli najlacnejšie PZP a havarijné poistenie, stačí pár kliknutí. Využite našu porovnávaciu kalkulačku, ktorá vám po zadaní všetkých potrebných údajov porovná oba typy poistení. Takto si za chvíľu uzatvoríte povinné zmluvné poistenie, havarijnú poistku alebo naraz obe poistenia za najlepšiu cenu, a to ani nemusíte vstať zo stoličky a niekam chodiť. Najlepšie zabezpečenie vozidla je správna kombinácia bezpečnostných prvkov a poistnej ochrany. Poistenie vás a ostatných vo vozidle môže chrániť aj v prípade úrazu. Stavte na úrazové poistenie osôb vo vozidle, s ktorým máte nárok na poistné plnenie v prípade, keď sa v aute zraní šofér alebo ostatné prepravované osoby. Aj toto poistenie si môžete uzatvoriť online bez toho, aby ste museli chodiť priamo do pobočky poisťovne. Správne zabezpečenie auta, teda vhodné bezpečnostné prvky a výber kvalitnej poistnej ochrany, neodkladajte. S bezpečným autom budete chrániť to najcennejšie čo máte – váš život a životy vašich najbližších. Ak sa raz nešťastná náhoda pritrafí aj vám a stanete sa účastníkom dopravnej nehody, bude vám kryť chrbát vaše poistenie.


Od najvýhodnejšieho poistenia autá vás delí len pár kliknutí. Porovnajte si ceny PZP a havarijného poistenia a zaručene ušetríte!