pon-pia: 08:00-17:00
0850 555 000

Ako správne jazdiť v daždi a na snehu? Toto sú pravidlá, ktorými by ste sa mali riadiť

13.12.2022 | Autor: Eva Majerská

S príchodom jesene a zimy nastávajú pre vodičov vždy krušné časy. Príprava vozidla na zimu je pre drvivú väčšinu vodičov samozrejmosť: výmena pneumatík za zimné, kontrola funkčnosti stieračov či doplnenie nemrznúcej zmesi do ostrekovačov patrí k jesennému folklóru. Horšie však je, že množstvo vodičov v zlom počasí jednoducho jazdiť nevie.

autá na zasneženej ceste

V autoškolách to učia málokedy, na jazdu v extrémnych podmienkach nás tak môže pripraviť len sám život, prípadne platené kurzy šmyku. Ako sa nedostať do riskantnej situácie, ktorá by mohla skončiť tragicky, to si vysvetlíme v nasledujúcom článku.

Dážď i sneh radikálne menia podmienky jazdy na ceste. Adhézia, teda priľnavosť vozovky, sa znižuje, nastávajú momenty, kedy pneumatika nie je vôbec v kontakte s vozovkou a vtedy prakticky nemáme kontrolu nad vozidlom. Ale jazde počas zlého počasia sa vo väčšine prípadov nemôžeme vyhnúť, do práce alebo za vybavovaním povinností jednoducho musíme. Položíme si preto otázku, ako by mala vyzerať bezpečná jazda počas upršaných dní a na zimných neupravených cestách?

Pri daždivom počasí je najväčšou hrozbou aquaplaning

Ak sa na vozovke počas búrky tvoria veľké mláky, cez ktoré musíte prechádzať, auto sa môže stať prakticky loďou, ktorá pláva na povrchu vody. Dostatočne hlboký dezén pneumatík dokáže pri jazde včas vytláčať vodu a udržiavať tak kolesá vozidla v neustálom kontakte s vozovkou. Pri veľkej rýchlosti alebo prudkých lejakoch už ale dezén nestíha a nastáva aquaplaning, teda plávanie na vode. V tomto momente sa vozidlo nedá normálne ovládať – nereaguje na zmenu smeru, ani na brzdenie, až do momentu, kedy sa pneumatika opäť dostáva do kontaktu s vozovkou. Aj vlhká vozovka bez mlák je však omnoho klzkejšia, v kontakte s pneumatikami môže pripomínať jazdu na blate. Vtedy sa výrazne predlžuje brzdná dráha vozidla.

V takýchto situáciách je dôležité najmä nepanikáriť. Takto by mala vyzerať bezpečná jazda v daždi:

  • Udržujte si odstup od vodičov pred vami a spomaľte. Podľa niektorých odborníkov potrebuje vozidlo niekoľkonásobne väčší odstup než za suchých podmienok.
  • Dôležité je brzdiť skôr, než vstúpite do zákruty, ešte na rovnej ceste, a to plynule a nie prudko.
  • Počas lejakov sa na vozovke môžu tvoriť vodné koľaje. Je dôležité pokúsiť sa jazdiť mimo nich a, samozrejme, adekvátne spomaliť.
  • Ak nastane aquaplaning, v žiadnom prípade netrhajte prudko volantom, nepridávajte plyn ani nebrzdite. Skrátka sa pokúste daný moment prečkať.
  • Nezabudnite na správne svietenie. Počas daždivého dňa môže byť šero, akoby bol podvečer. Vtedy klasické denné svietenie nestačí. Pre hustý dážď nemusí byť najmä zadné svetlá vôbec vidieť. Zapnite si stretávacie svetlá a pri prudkom lejaku aj zadnú hmlovku.
  • Ak je vozovka pri krajnici znečistená, napríklad lístím, alebo sa na nej tvoria vodné plochy, snažte sa radšej jazdiť bližšie k stredovej čiare.

TIP: Myslite na to, že vždy je dôležité mať na aute obuté tie správne pneumatiky. Viac o povinnosti prezuť na zimné pneumatiky a súvisiacich problémoch, ak tak neurobíte, sa dozviete v našom článku o pneumatikách.

Ako správne jazdiť na snehu a poľadovici?

Šmyk nie je nezvládnuteľná situácia, ukočírovať ho však dokážu len skutoční majstri. Vyžaduje si to prax a rozvahu. Aby ste sa však do tejto nešťastnej situácie vôbec nedostali, pri jazde na zasneženej, zľadovatenej a neposypanej vozovke dbajte na:

  • Šoférovanie s oboma rukami na volante, čo zaručí rovnomernú jazdu bez rizika myknutia volantom.
  • Rovnako ako pri daždi platí: omnoho väčší odstup od vozidiel pred vami, pomalšia jazda, do zatáčok spomaľovať omnoho skôr a brzdiť ešte na rovine (skúste si to predstaviť ako jazdu s veľmi vzácnym nákladom v batožine, ktorý sa nesmie rozbiť).
  • Brzdite alebo spomaľujte radšej motorom, čiže prehadzujte do nižšieho stupňa až do postupného zastavenia.
  • Pri predchádzaní alebo preraďovaní z pruhu do pruhu cez snehové jazyky vyšliapnite spojku a vozidlo nechajte prejsť zotrvačnosťou.

Aj pri najväčšej opatrnosti sa niekedy v zlom počasí kolízii nevyhneme. Zvýšený výskyt hlásení nehôd v dopravnom spravodajstve počas dažďa a sneženia je toho dôkazom. Povinné zmluvné poistenie môže pokryť práve škody spôsobené na vozidle iného vodiča pri nezvládnutí riadenia v daždi a na snehu. Poisťovňa uhrádza z PZP aj škody spôsobené štátu, keď napríklad pri šmyku poškodíte zvodidlá alebo plot na diaľnici.

Pri novom alebo drahšom vozidle sa oplatí mať uzatvorené aj havarijné poistenie, najmä u začiatočníkov. Pri nehode zapríčinenej vlastným zlyhaním sa nebudete musieť stresovať ešte aj kvôli finančným škodám na vozidle. Každopádne je lepšie jazdiť vždy tak, aby ste podobnú situáciu neboli nútení vôbec riešiť.


Ušetrite na povinnom zmluvnom poistení! Stačí využiť našu online kalkulačku.