pon-pia: 08:00-17:00
0850 555 000

Čo majú spoločné pneumatiky a najlepšie reštaurácie na svete?

15.12.2022 | Autor: Katarína Zelinková

Keď sa spomenie značka Michelin, niektorí si automaticky spomenú na známeho výrobcu pneumatík, zatiaľ čo iní pomyslia na ocenenie najkvalitnejších reštaurácií. Málokto však vie, že tieto dve veci spolu úzko súvisia, pretože pochádzajú od tej istej firmy.

pohár s vínom a miska s jedlom

História značky Michelin

Hoci sa počiatky tejto spoločnosti začali písať ešte v časoch, keď neexistovali autá, dnes je ako popredný výrobca pneumatík a gumárenských produktov uznávaná po celom svete. Firmu založili bratia André a Edouard Michelin v roku 1888. V tom čase sa po cestách premávali zatiaľ iba koče a bicykle, preto sa spoločnosť orientovala na výrobu pneumatík pre tieto dopravné prostriedky. Už o dva roky neskôr si zaregistrovali prvé patenty na pneumatiky, ktoré sa dali opraviť a vymeniť.

Veľkú príležitosť pre túto spoločnosť znamenal vynález auta. Onedlho Michelin priniesol na trh svoju vlastnú značku pneumatík pre automobily, ktoré sa pre svoju kvalitu preslávili po celom svete. Významný bol rok 1948, kedy spoločnosť predstavila prvé oceľové radiálne gumy, ktoré sa využívajú dodnes. Úspech ich produktov im priniesol možnosť expandovať aj mimo Francúzska, a to nielen do štátov Európy, ale aj do USA, kde otvorili veľký výrobný závod.

V súčasnosti predstavuje Michelin značku, ktorej sa stále veľmi dobre darí. Jej pneumatiky sú považované za jedny najkvalitnejších na svete. Firma ich dodáva až do 170 krajín a vlastní 69 výrobných závodov po celom svete. Okrem toho, že má nezastupiteľné miesto v automobilovom priemysle, má významný presah aj do gastronómie.

Ako vznikol Michelinský sprievodca?

Pneumatiky a jedlo, dve na prvý pohľad nezlučiteľné veci, spojilo cestovanie. Keď je reštaurácia ocenená jednou Michelinskou hviezdou, znamená to, že patrí medzi najlepšie na svete. Ak dostane najvyššie hodnotenie, teda tri Michelinské hviezdy, ide o znak toho, že sa za týmto podnikom oplatí cestovať aj cez celý svet. Toto bola hlavná idea, s ktorou zakladatelia značky Michelin začali s hodnotením reštaurácií. Domnievali sa, že za tými najkvalitnejšími podnikmi budú ľudia ochotní cestovať aj stovky kilometrov. A čím viac budú cestovať, tým viac budú potrebovať produkty, ktoré vyrábala ich firma – pneumatiky. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako zvláštny nápad, no táto stratégia bola viac ako úspešná.

Prvé vydanie legendárneho Michelinského sprievodcu zostavil André Michelin v roku 1900. Vodiči v ňom našli informácie a odporúčania na kvalitné ubytovanie a reštaurácie, v ktorých sa môžu zastaviť počas svojej cesty. Motoristi mali byť takto podnietení na častejšie využívanie áut, čím sa viac opotrebovali pneumatiky. Po nové gumy si mali ísť práve do firmy Michelin.

Okrem odporúčaní na ubytovacie a gastro zariadenia tu boli uvedené aj adresy a otváracie hodiny autoopravovní a čerpacích staníc a tiež aj informácie o aktuálnych cenách palivových hmôt a ďalšie praktické informácie pre motoristov. Zo začiatku bol tento sprievodca rozdávaný zadarmo, no veľký úspech nemal. Keď bratia zistili, že mnohí vodiči brožúru vyhadzujú, zaviedli za ňu poplatok.

V roku 1926 sa v Michelinskom sprievodcovi prvýkrát objavilo hodnotenie reštaurácií hviezdou. Neskôr, keď sa cestovanie viac rozšírilo a popularita tejto brožúry vzrástla, upravilo sa aj hodnotenie do takej podoby, ako ho poznáme dnes. Reštaurácia môže získať jednu, dve alebo až tri Michelinské hviezdy.

Čo znamená ocenenie v podobe Michelinských hviezd?

Určite viete, že ocenenie Michelinskou hviezdou znamená poctu pre každý podnik a je zárukou, že tu nájdete kvalitné jedlo a servis. Toto hodnotenie má rôzne stupne:

  • Jedna hviezda sa udeľuje reštauráciám, ktoré servírujú vysoko kvalitné jedlá a v prípade, že ich máte po ceste, určite by ste sa v nich mali zastaviť.
  • Dve hviezdy dostávajú podniky, ktoré ponúkajú mimoriadne dobré jedlá a majú kuchyňu na veľmi dobrej úrovni. Podľa sprievodcu sa v nich oplatí zastaviť aj keď ich nemáte priamo po ceste a musíte si kvôli nim trochu predĺžiť cestu.
  • Tri hviezdy patria prevádzkam, v ktorých nájdete jedlo v najlepšej možnej kvalite. Za týmito podnikmi sa oplatí cestovať a mali by byť hlavným cieľom vašej cesty.

Toto ocenenie je pre každý podnik zároveň aj výzva, pretože sa pravidelne prehodnocuje, zhruba každých 18 mesiacov. Často sa stáva, že podnik Michelinskú hviezdu získa, po následnej kontrole mu môže byť odobraná, alebo naopak, dostane ešte vyššie hodnotenie. Jednotlivé reštaurácie a hotely pritom nikdy nevedia, kedy budú hodnotené. Michelinskí inšpektori jednotlivé prevádzky navštevujú inkognito a o udelení alebo úprave ocenenia sa podniky dozvedajú až po vydaní ďalšej série sprievodcov.

Červený a zelený Michelinský sprievodca

Málokto vie, že táto spoločnosť vydáva dva druhy sprievodcov, a to červený a zelený. V červenom nájdete hodnotenie reštaurácií, ktorý na vyjadrenie kvality využíva nielen označenie hviezdami, ale aj rozsiahly systém symbolov. Sprievodca v červenej farbe je vydávaný v sériách, pričom každá séria obsahuje 12 samostatných sprievodcov, v ktorých sa nachádza hodnotenie tisícok reštaurácií a hotelov po celej Európe.

V zelenom Michelinskom sprievodcovi sa tiež používa oceňovanie jednotlivých podnikov hviezdami. Od červeného sa odlišuje v tom, že sa viac zameriava na atrakcie a zaujímavosti, ktoré môžete vidieť v jednotlivých mestách a oblastiach Európy.

TIP: Zaujala vás reštaurácia ocenená Michelinskou hviezdou, alebo mesto, v ktorom sa nachádza? Keď sa vyberiete na výlet kamkoľvek do zahraničia, nezabudnite na cestovné poistenie. Vďaka našej kalkulačke si poistenie na cesty uzatvoríte za tú najlepšiu cenu kompletne online.

Michelinská hviezda je symbolom kvality, nie luxusu

Ak si myslíte, že v reštaurácii, ktorá je ocenená Michelinskou hviezdou, sa nemôže najesť bežný človek, ste na omyle. Toto ocenenie môže dostať akákoľvek prevádzka, bez ohľadu na to, či ide o luxusný alebo bežný podnik. Nie raz sa stalo, že michelinskí inšpektori udelili hviezdu stánku s rýchlym občerstvením alebo neformálnym reštauráciám.

V Michelinskom sprievodcovi tiež nájdete aj podniky, ktoré nemajú žiadnu hviezdu, ale sú ohodnotené symbolom príborov na stupnici od 1 do 5. Jedno označenie príborom znamená, že prevádzka má príjemnú neformálnu atmosféru a 5 príborov označuje luxusný podnik.

Ako sme spomenuli vyššie, v sprievodcovi sú reštaurácie hodnotené prostredníctvom systému symbolov. Udelené môžu byť napríklad aj tieto označenia:

  • Symbol hrozna získavajú reštaurácie, ktoré majú zaujímavú ponuku rôznych druhov vín.
  • Čierny alebo červený symbol sa udeľuje podnikom, ktoré poskytujú zaujímavý výhľad.
  • Mince označujú prevádzky ponúkajúce menu v určitej cenovej relácii. Táto cenová relácia sa rozlišuje podľa toho, v akej krajine sa daná reštaurácia nachádza.

Nájdeme ocenené reštaurácie aj na Slovensku?

Bohužiaľ nie. Michelin už dlhé roky bojuje s nedostatkom recenzentov, resp. inšpektorov, ktorí v súčasnosti majú problém stihnúť overiť všetky už ohodnotené reštaurácie. Druhým dôvodom, prečo sa slovenské podniky v tomto hodnotení zatiaľ neocitli, je ten, že Michelin sa zameriava najmä na mestá s viac ako pol miliónom obyvateľov, ktoré sú často navštevované turistami. Za ocenenými reštauráciami však nemusíme chodiť až tak ďaleko. Niekoľko sa nachádza u našich českých susedov, tiež aj v Rakúsku, Poľsku a Maďarsku. Okrem toho nie je nič výnimočné, keď v zahraničí natrafíte na podnik ocenený Michelinskou hviezdou, v ktorej je šéfkuchár zo Slovenska.


Ak cestovať za dobrým jedlom a zážitkami, tak jedine s kvalitným cestovným poistením. S nami ho nájdete za pár minút a určite ušetríte!