07.04.2017 | Autor: Netfinancie.sk
Hoci to tak vonku ešte nevyzerá, leto je tu! Aspoň čo sa týka leteckých spoločností. Väčšina totiž letnú sezónu štartuje práve v marci a apríli. Čo môžeme očakávať od tej tohtoročnej?
Každoročne sa aj bratislavské letisko pripravuje na letnú sezónu, kedy sa dopyt po jeho službách samozrejme zvyšuje. Od 26.3.2017 tak platí letný letový poriadok. Ten so sebou prináša väčší počet letov do viacerých miest a krajín. Cez prázdninové mesiace tak môžu cestujúci využívať linky do 41 miest v 22 štátoch (minulý rok to bolo 30 miest v 15 štátoch).
Pri jednotlivých leteckých spoločnostiach ide o pridanie nasledujúcich leteckých spojení:
Celkovo ponúka bratislavské letisko prepravné služby siedmich zahraničných dopravcov: flydubai, Pobeda, České aerolínie, Wizz Air, Ryanair, Air Cairo a Travel Service/Smartwings (prevádzkuje aj chartrové lety). Za minulý rok 2016 sa prostredníctvom letiska zaregistrovalo až 840 tisíc cudzincov.
Ocenenie: Bratislavské letisko M.R. Štefánika už po 4-krát dosiahlo 8.miesto v kategórii letísk východnej Európy v ankete Sytrax-World Airport Awards.
Na základe mnohých teroristických útokov v posledných rokoch pristúpila EÚ k sprísneniu pravidiel na medzinárodných letiskách a hraničných priechodoch. Týka sa to aj nášho letiska v Bratislave a hraničného priechodu s Ukrajinou. Od dnes, t.j. 7.4., budú všetci cestujúci, ktorí cestujú z a do Schengenu, povinní podrobiť sa prísnejšej pasovej kontrole. Doteraz sa to vzťahovalo zväčša len na obyvateľov tretích krajín a občania EÚ mohli prejsť zrýchlenou kontrolou, kde len predkladali pas prípade občiansky preukaz. Dnešným dňom sa každý cestujúci musí skontrolovať prostredníctvom medzinárodnej a národnej databázy. Hoci je výsledok kontroly dostupný do pár sekúnd, predsa len k istému zdržaniu príde. Vedenie BTS preto odporúča cestujúcim prísť na letisko minimálne 2,5 hodiny pred odletom a už 1,5 hodiny sa dostaviť na hraničnú kontrolu.
V Bratislave sa budú tieto pravidlá týkať všetkých príletov a odletov z týchto krajín: Veľká Británia, Írsko, Spojené arabské emiráty, Turecko, Egypt, Tunisko, Maroko, Omán, Izrael, Cyprus, Macedónsko, Bulharsko, Rumunsko, Srbsko, Albánsko, Rusko, Ukrajina a Kapverdské ostrovy. Touto zmenou sa očakáva zníženie rizika príchodu zahraničných teroristov do EÚ.
Ryanair poznáme ako nízkonákladovú leteckú spoločnosť ponúkajúcu pravidelné letecké spojenia do mnohých európskych miest, v niektorých prípadoch skôr menších. V Poľsku po prvýkrát vsádza na chartre a zakladá charterovú leteckú spoločnosť Ryanair Sun. Poľským touroperátorom tak bude poskytovať svojich 5 Boeingov. Týmto krokom sa chce zaradiť na trh, kde majú momentálne väčšie zastúpenie spoločnosti zo strednej a východnej Európy (Enter Air a LOT Charters - Poľsko, Travel Service - ČR, Small Planet Airlines – Litva). Pre prvý rok si dokonca Ryanair stanovil celkom smelý cieľ, a to dosiahnúť 20-percentný podiel na trhu. Zatiaľ nie je známe, či budú chcieť tento nový koncept využívať aj v iných krajinách.
Dlhoročná snaha spoločnosti Ryanair lietať aj z viedenského letiska ostáva aj naďalej neúspešnou. Írska nízkonákladovka z Viedne lietať nebude, keďže sa jej zástupcovia opäť nedohodli na podmienkach s vedením letiska.
Od 1.1.2018 to bude možné. Rakúska vláda totiž schválila zníženie dane z predaja leteniek. Táto zmena sa bude vzťahovať na všetky lety z rakúskych letísk.
Nové poplatky by sa mali odvíjať od vzdialenosti a dĺžky letu:
Nezáleží pritom o akého dopravcu pôjde. Uvedené výšky dane si jednotlivé krajiny volia rôzne. Rakúska vláda tak urobila na základe návrhu a kritiky zo strany najmä nízkonákladových spoločností, ktorým sa nepáčilo predražovanie konečných cien leteniek. Okrem dane sa totiž do ceny letenky započítava letisková taxa, bezpečnostný poplatok bezpečnostnej firme, prípadne nejaké miestne dane, niekde dokonca aj poplatok za dopravu batožiny do podpalubia, palivový príplatok, poplatok za platbu kartou či odletová taxa, v prípade vnútroštátnych letov dokonca aj DPH. Neočakáva sa, že by sa tieto poplatky výrazne menili, takže minimálne v súčasnosti bude zníženie dane určite jedinou pozitívnou správou. Potešilo sa jej aj vedenie letiska Schwechat.
Najväčšie rakúske letisko Schwechat vo Viedni, ktoré je vo veľkej miere využívané aj Slovákmi, zažíva reštrukturalizáciu. Niektoré spoločnosti, ako napr. Air Berlin či Niki, obmedzili svoje lety, a tým pádom letisko stratilo nemalú časť cestujúcich. Snaží sa to však vykryť pridaním nízkonákladových leteckých spoločností do svojej ponuky, ktoré sú čoraz viac obľúbenejšie. Ide napr. o Eurowings (nízkonákladová spoločnosť Lufthansy z Nemecka) či britský EasyJet. Tie na leto samozrejme prichádzajú s navýšením počtu pravidelných letov, ale pridávajú aj destinácie navyše.
Pozrite si zoznam najlepších letísk sveta, ktoré v sebe spájajú najmodernejšiu architektúru, umelecký zážitok a národnú kultúru: