07.03.2013 | Autor: Vladimír Kožuch
Natrafiť na ceste na výtlky dnes nie je žiaden problém, práve naopak. Aby ste sa im vyhli, potrebujete riadne vodičské zručnosti, ak nie rovno certifikát z cestného slalomu. Preto by sa určite aktuálne do cestnej premávky viac hodili vznášadlá ako pozemné motorové vozidlá. To je však možno iba hudba budúcnosti, realita je iná a poriadne deravá. Poradíme vám preto, čo robiť, ak diera na ceste poškodí vaše vozidlo.
Správnejšie povedané správca cestnej komunikácie. Ak si teda spôsobíte škodu na pneumatike či vozidle práve vinou výtlku, tá by vám mala byť nahradená z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie. Keďže by však pri dnešnej situácii správcovia skrachovali už pri menšom množstve uplatnených poistných náhrad, vynašli sa.
Určite ste si mohli všimnúť, že pred viacerými kritickými úsekmi je doplnená značka o znížení rýchlosti a upozornenie na výtlky na ceste. Ak teda prechádzate takýmto úsekom, značkou ste BOLI o výtlkoch INFORMOVANÍ, a teda ste povinní dávať pozor a prispôsobiť jazdu povahe vozovky. Uplatňovanie škody u správcu na úseku, kde je osadená značka s upozornením, vám teda pravdepodobne neprejde. Navyše môžete dostať pokutu, ak rýchlosť nedodržíte a jazdu neprispôsobíte.
Ako sme už spomínali, náhradu škody z poistenia zodpovednosti za škodu môžete dostať len od správcu komunikácie, ak riadne preukážete, že sa vám škoda stala vinou výtlku. Dôležitá je teda dokumentácia miesta nehody. Nielen samotnej pneumatiky či inej časti vozidla, ale aj výtlku na ceste. Určite vám pomôže, ak máte nejakých svedkov. Políciu je potrebné volať len v niektorých prípadoch, ktoré sú dané aj zo zákona, no pomôcť by mala najmä v prípade, že si chcete uplatňovať náhradu škody od správcu komunikácie.
Kedy volať políciu?
Podmienky v zákone určujú, že políciu voláme, ak
Ako sa dá uplatniť škoda od správcu komunikácie?
Istota, že máte nárok na náhradu škodu zo svojho poistenia. Samozrejme, že musí byť takéto poškodenie vozidla súčasťou poistenia, respektíve nesmie byť krytie škôd na pneumatikách a diskoch vylúčené z poistného plnenia v zmysle príslušných poistných podmienok.
Ďalšou vašou povinnosťou je v prípade havarijného poistenia zaplatiť spoluúčasť, ak ju máte dohodnutú v zmluve. Zdokumentovanie, záznam o poistnej udalosti a prípadné vyjadrenia svedkov sú samozrejmosťou pri každej poistnej udalosti. Navyše, v prípade policajného záznamu o poškodení, ktorý potvrdzuje, že škoda nebola spôsobená vašou vinou, poisťovňa začne vymáhať škodu v rámci poistenia od správcu cesty, a tak sa môže stať, že vám poisťovňa zaplatenú spoluúčasť vráti. Netreba sa však na to spoliehať.
A následne drahú opravu v servise. Pre príklad môžeme uviesť, že ak sa vám na výtlku poškodí disk a pneumatika, a teda budete potrebovať prezutie a geometriu podvozku, spolu so servisom vás to môže vyjsť aj na 500€. Samozrejme aj oveľa viac v závislosti od poškodenia, typu vozidla a ďalších faktorov. Výtlky tak rozhodne nie sú lacnou záležitosťou.
Ako dochádza k tomu, že z pomerne dobrej cesty sa razom stane tankodrom?
.... a výtlk je na svete
A čo alebo kto za to môže?
Ako teda jazdiť po výtlkoch?