pon-pia: 08:00-17:00
0850 555 000

Ako správne jazdiť v kolóne? Veľká časť vodičov na Slovensku to robí zle

14.02.2023 | Autor: Eva Majerská

Práve chyby, ktoré robíme v zhustenej premávke, ešte väčšmi spomaľujú chod kolón. Na správnu jazdu v zápchach potrebujeme najmä pevné nervy a chladnú hlavu. A poznať pár pravidiel, ktorými sa riadiť. Pomôžeme tak nielen plynulejšej preprave, ale aj svojej spojke. Prečítajte si nasledujúce rady, ako sa správať, keď sa najbližšie opäť ocitnete v kolóne.

kolóna áut na ceste

1. Bezpečná jazda a predvídavosť

O nehodách na cestách rozhodujú aj detaily. Zbytočné kolízie prináša najmä netrpezlivosť, nervozita, nepozornosť a ignorovanie základných pravidiel jazdy. Veľkou chybou je napríklad nedostatočný odstup, vďaka ktorému nedokáže vodič včas zareagovať na vznikajúcu kolónu. V rýchlosti 130 km/h je odstup 70 metrov skutočne minimum na to, aby ste stihli zabrzdiť, keď vodiči pred vami začnú prudko spomaľovať. Takže prvou radou, ako zabrániť nehode, je jazdiť v bezpečnej vzdialenosti od vozidiel pred vami.

2.  Keď už ste v kolóne

Veľkou neohľaduplnosťou a dnes už aj hrozbou mastnej pokuty je nevenovať počas zápchy pozornosť dianiu na ceste a namiesto toho telefonovať za volantom či dokonca blúdiť na internete. Ak už ste sa dostali do kolóny, mali by ste byť naopak v maximálnom strehu a pozerať sa o niekoľko áut dopredu, aby ste vedeli reagovať na zmeny. Kolóna áut sa môže rozbehnúť rýchlejšie, potom zasa spomaliť, z bočných pruhov sa budú pripájať ďalší vodiči. Toto všetko sú práve najrizikovejšie momenty celej jazdy, preto buďte obozretný, odložte bokom mobil a sústreďte sa.

Rozumnému vodičovi azda netreba pripomínať, že preraďovať sa z pruhu do pruhu, „lepiť“ sa na vodiča pred sebou alebo sa dokonca snažiť  celú kolónu obehnúť cez krajnice a odbočovacie pruhy, je nielen sebecké a neslušné, ale i poriadne nebezpečné. Nikdy to neskúšajte. Každý sa ponáhľa, ale práve preto je dôležité dodržiavať pravidlá slušnosti, ohľaduplnosti a bezpečnosti na cestách.

3. Nechajte miesto pre záchranné zložky

Už pri vzniku kolóny by mal každý vodič myslieť na vytvorenie asi trojmetrovej uličky pre sanitku alebo policajné autá. V dvojpruhu platí, že vodiči naľavo by sa mali posunúť k ľavému zvodidlu, vodiči v pravom pruhu k pravému, čím vznikne ulička v strede. Na trojprúdovke by sa dva pruhy sprava mali radiť napravo, ľavý pruh naľavo. Blokovať, hoci aj nechtiac, cestu záchranárom, je vážny priestupok a riešiť to na poslednú chvíľu, keď už stojíte bez pohybu v tesnom závese za vodičom pred vami, značne zdržuje situáciu. Snažte sa vo všetkých podobných prípadoch držať na správnej strane, aby ste ešte väčšmi neprispeli k chaosu v zápche.

4. Viete, ako vyzerá správne striedavé radenie?

Je priam absurdné, aké manévre dokážu vodiči predviesť pri pripájaní sa do hlavného smeru. Úplne bežne sa stretávame s neochotou vodičov v hlavnom pruhu pustiť pred seba vodičov pripájajúcich sa sprava alebo naopak, pripájajúce vozidlá sa ponáhľajú vstúpiť do hlavného pruhu už na začiatku, čím blokujú celý zvyšok pripájacieho pruhu. Takže ako sa správne zaraďovať? Predovšetkým na konci pripájacieho pruhu, nie na jeho začiatku. Využite celú dĺžku pripájacieho pruhu, vyhoďte smerovku a vodič v hlavnom pruhu by vás mal pustiť. Nasleduje jedno vozidlo hlavného pruhu a pokračuje opäť jedno vozidlo pripájacieho pruhu. Striedavé radenie, pri ktorom púšťame len jedného vodiča z pripájacieho pruhu a nasledujúci vodiči za nami v tomto trende pokračujú, je najrýchlejší spôsob pohybu kolóny.

5. Šetrite spojku a svoje peniaze

Rovnomerná jazda spotrebuje menej pohonných hmôt a šetrí automobil. Najmä u vozidiel s klasickou prevodovkou, ktorých je stále na našich cestách väčšina. Ak sa kolóna predsa len pomaličky hýbe, oplatí sa vám jazdiť tak, aby ste museli čo najmenej prehadzovať spojku. V praxi to znamená radšej ostať pozadu, ak kolóna zrýchli – ale ostať pritom na rovnakej rýchlosti. Tak, aby ste nemuseli neustále brzdiť a rozbiehať sa, čo spojku namáha. Snažte sa ju využívať efektívne a iba keď meníte rýchlosť. Nenechávajte spojku v polovičnom zábere, spôsobuje to zbytočné šúchanie a trenie, čo prispieva k jej ničeniu. Správnou jazdou v kolóne dokážete zvýšiť životnosť spojky aj o niekoľko desiatok tisíc kilometrov.

Kolóny a zápchy sú na Slovensku každodennou realitou vo väčšine miest a tak skoro sa to zrejme nezmení. Jazdite preto rozumne a zodpovedne, aby ste zbytočne nemuseli riešiť problémy. Niekedy sa tomu však ani pri najlepšej vôli nevyhneme a práve vtedy oceníme PZP, bez ktorého by žiaden vodič nemal ani len naštartovať auto. Nezabúdajte ani na havarijné poistenie vozidla, s ktorým sa neželaná kolízia dá zvládnuť predsa len o čosi jednoduchšie.


V našej kalkulačke si viete nájsť to najvýhodnejšie povinné zmluvné a havarijné poistenie pre vaše auto, vďaka čomu ušetríte.