26.04.2016 | Autor: Netfinancie.sk
Určite ste už zaregistrovali prijatú novelu zákona o podmienkach prevádzky motorových vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách ohľadom stáčania kilometrov. Aký dopad však majú hlavné zmeny na majiteľov áut?
Od 1.3.2016 platí novela zákona č. 725/2004 Z.z., na základe ktorej je zakázaná neoprávnená manipulácia s počítadlom kilometrov (odometrom) vo vozidlách a predaj takto „stočených“ vozidiel. Porušením tohto zákazu sa dotyčný dopustí trestného činu. Aktuálne sa však tento zákaz dotýka len právnických osôb a fyzických osôb podnikateľov, fyzické osoby v danej novele neboli zahrnuté. V praxi sú teda novinky platné najmä pre autobazáre a podobných predajcov áut, ktorým pri zistení porušenia zákona môže Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) udeliť pokutu od 5 tis. do 50 tis. eur., a to v lehote až do 5 rokov od zistenia.
Novela trestá nielen tých, ktorí takto vozidlá upravili, ale aj tých, ktorí ich predávajú, keďže trestná zodpovednosť je v tomto prípade aj za pokus podvodu. O trestnej zodpovednosti rozhoduje výška škody, čo je navýšenie ceny oproti tej, za akú by sa vozidlo predalo v prípade skutočných kilometrov. V prípade, že ide o majiteľa, ktorý takéto „stočené“ vozidlo už kúpil, bude na jeho pleciach dokázať, že bol uvedený do omylu.
Z tohto dôvodu by mal v najbližšej dobe vzniknúť národný register údajov z počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti (zhŕňať by mal údaje z technickej, emisnej, či kontroly originality a pod.), na základe ktorých by si záujemcovia o autá vedeli tieto údaje overiť. Systém by mal docieliť, aby sa manipulácia s počítadlom na dovezenom vozidlo zistila ešte pred samotnou registráciou na Slovensku. Aktuálne sa totiž odhaduje, že na Slovensku je približne 1 – 1,2 mil. „stočených“ vozidiel, väčšinou v držbe bežných ľudí.
Najjednoduchšie prípady stáčania kilometrov sú v krajinách, kde neexistuje databáza najazdených kilometrov, ako je napr. Taliansko. Majitelia áut sú tak bez obáv – pozmenia údaje na počítadle jednoducho pomocou počítača a kábla (z 250 000 km asi na polovicu), a keďže sa prvý stav tachometra zaznamenáva až pri dovoze na Slovensko v rámci kontroly, systém bude obsahovať jediný údaj pre dané vozidlo. Preto nie je nič bežné na tom, že porovnateľné vozidlá stoja v zahraničí cca o 10 % viac ako tie dovezené u nás, čo však nedáva logiku. Dáva v prípade, ak viete, že tie dovezené k nám majú v skutočnosti oveľa vyšší stav tachometra.
Ak teda máte záujem o dovezené vozidlá, mali by byť opatrní a držať sa zopár praktických rád:
Žiaľ, asi vás nepotešíme. Podľa novely vám ho žiaden autobazár neodkúpi, pretože by sa dopustil trestného činu. Po dlhoročnom vlastníctve bude navyše nemožné domáhať sa práva reklamácie u pôvodného majiteľa. Zo súdnej praxe sú známe prípady komplikovaného dokazovania, že predávajúci tachometer upravil a chcel vás podviesť, keďže vo väčšine sa tak stáva ešte pred dovozom na Slovensko. Zároveň však netreba zabudnúť na to, že s takýmto predajom môžete mať problém aj medzi fyzickými osobami, keďže ľudia si už oveľa viac budú dávať pozor a nie každý bude ochotný znášať také riziko. Jedinou možnosťou bude pravdepodobne ostávať reálna úprava tachometra, a tým pádom aj oveľa nižšia cena, čo nebude výhodné. Jednoznačne tak na to budete doplácať vy - oklamaní majitelia áut.
Existuje u nás však aj niekoľko združení, ktoré v takýchto prípadoch poskytujú pomocnú ruku, napr. združenie SOVA.