0948 197 625
0918 462 422
0911 696 920
Facebook
LinkedIn

PO-PIA: 07:30-17:00

Ako to vyzerá s digitalizáciou v poisťovníctve?

26.08.2020 | Autor: Katarína Zelinková

Kedy bude šušťanie papierov pri poistkách minulosťou? Slovenské poisťovne čaká v tomto smere ešte veľa práce. Dobrou správou však je, že veci sa začali hýbať a sú na dobrej ceste.

Skartovačka

Pandémia poukázala na dôležitosť a výhody online procesov a služieb. Ak chcú poisťovne udržať krok s dobou a prispôsobiť sa potrebám trhu, rovnako aj súčasnej situácii, musia svoje služby digitalizovať. Hoci na slovenskom trhu nepochybne sú snahy o zavedenie lepších a efektívnejších online procesov, stále sme len na začiatku cesty. 

Pomohla koronakríza?

Vyzerá to tak, že koronakríza, ktorá vládne na celom trhu, priniesla aj pozitíva. Konkrétne hovoríme o rýchlejšej implementácii digitálnych procesov. Tie poisťovne, ktoré uplatňujú inovatívny prístup k svojmu biznisu, vedeli zareagovať pohotovejšie. Zvyčajne trvá dlhší čas, kým online riešenia prejdú z prípravného a testovacieho módu priamo do praxe. Počas krízy však bolo nutné konať čím skôr. Podľa vyjadrení viacerých poisťovní sa tieto kroky ukázali ako úspešné a rýchly prechod z testovacieho módu priamo k spusteniu priniesol želané výsledky. 

Viac bezkontaktných služieb

V čase nutnosti obmedzenia osobného kontaktu dostali online služby úplne nový rozmer. Existujúce online riešenia boli viac využívané a pribudlo k nim aj niekoľko nových, ktoré prispeli k spohodlneniu a zlepšeniu procesov pri uzatváraní poistenia alebo riešení poistnej udalosti.

Spustenie videoobhliadok

Posúdenie škody na havarovanom aute, dome či v domácnosti si doteraz vyžadovalo osobnú prítomnosť technika alebo inej povolanej osoby. Počas pandémie však poisťovne zaviedli videoobhliadky, teda obhliadnutie a zdokumentovanie nahlásených škôd bez toho, aby klient musel prísť do kontaktu s cudzou osobou. Proces šetrenia poistných udalostí sa tak stal pohodlnejší a rýchlejší. Pozitívnou správou je, že možnosť videoobhliadky ponechali niektoré poisťovne vo svojej ponuke aj po uvoľnení prísnych opatrení.

Lepšie webové stránky

Pravidelná aktualizácia a dobrá prehľadnosť webových stránok poisťovateľov by mali byť samozrejmosťou. Počas pandémie sa poisťovne zamerali na to, aby posilnili nielen svoje vlastné, ale aj maklérske weby. V čase obmedzeného osobného kontaktu museli byť tieto procesy na vysokej úrovni. Sprehľadnili a spohodlnili sa tak služby pre klientov a tiež aj pre pracovníkov.

Bezchybná online komunikácia

Pandemické obdobie kládlo veľké nároky na zabezpečenie kvalitnej bezkontaktnej komunikácie. Stále dostupné infolinky a online chaty, fungujúce mobilné aplikácie a rýchla e-mailová komunikácia by však mali ostať štandardom aj naďalej, nielen v období pandémie.

Zmluvy bez nutnosti podpisu

Bezpodpisové zmluvy fungujú pri typoch neživotného poistenia, ako je cestovné poistenie alebo PZP, už niekoľko rokov. Pri životnom poistení sa k takémuto typu zmlúv prešlo len nedávno. To prispelo k urýchleniu schválenia zmlúv a v neposlednom rade je tento krok šetrný k životnému prostrediu a tiež prispieva k úspore finančných zdrojov. 

Čo ďalšie sa zmenilo?

Digitalizácia neovplyvňuje len úroveň poskytovaných služieb a možností starostlivosti o klientov, ale zasahuje aj do pracovného trhu. S postupným nástupom online služieb a produktov stúpa dopyt po pracovných silách v oblasti IT alebo biznisu. Nahrádzanie administratívnych úkonov online riešeniami však spôsobilo zníženie atraktivity administratívnych pozícii. Nepredpokladá sa však, že by tieto pozície úplne zanikli. Množstvo klientov stále považuje osobný kontakt za nevyhnutný pri riešení finančných produktov. 

V neposlednom rade je prechod na digitálne riešenia prepojený s ďalšími aspektami podnikania. Jedným z nich je environmentálna stránka. Online služby výrazne napomáhajú k šetreniu času a tiež aj životného prostredia. Podľa odborníkov tie firmy, ktoré prispôsobujú svoje podnikateľské aktivity aj potrebám ochrany životného prostredia, sú schopné lepšie zvládať výkyvy ekonomiky. Napomáha tomu ich správne nastavená firemná kultúra, udržateľné podnikateľské riešenia a aktivity v sociálnej oblasti. Všetky tieto faktory pôsobia v konečnom dôsledku aj na dobré PR firmy. 

Online porovnanie cien poistenia má tiež význam

V postupnom napredovaní poisťovníctva majú svoje miesto aj online porovnávače. Prinášajú praktické a rýchle riešenie pre každého, kto hľadá najvýhodnejšie poistenie, pričom klientom šetria veľa času a najmä peňazí. U nás v Netfinancie poskytujeme našim klientom okrem porovnania poistenia auta a cestovného poistenia, aj kalkulačku pre poistenie majetku, poistenie zodpovednosti zamestnanca a poistenia do hôr. Každý tak má možnosť získať rýchly prehľad o všetkých dostupných ponukách a vybrať si to najlepšie poistenie. To všetko kompletne online, bez ďalších papierovačiek alebo byrokracie.

Čo bude s inováciami v poisťovníctve ďalej? 

V otázke digitalizácie poisťovacích služieb a procesov má Slovensko pred sebou ešte dlhú cestu. Čo v zahraničí už funguje na dennej báze, je u nás ešte len v plánoch. Podľa odborníkov poisťovne neprispôsobujú svoje produkty digitalizácii dostatočne pružne a zároveň nemajú dobre rozvinutý IT sektor. Pritom sa nedá povedať, že by na trhu bola núdza o nové projekty, startupy alebo insurtechy, ktoré sú schopné priniesť nové online riešenia. Zatiaľ navrhujú len jednoduché aplikácie alebo produkty. Ak však dopyt po ich službách porastie, budú schopné prejsť aj na väčšie projekty. 

Odborníci vidia v spolupráci poisťovní a startupov sľubnú budúcnosť. Výsledkom môžu byť nové modely poistenia vo forme digitálnych produktov. To by malo priniesť pohodlnejšie a rýchlejšie procesy ako pre klientov, tak aj pre samotné poisťovne.


U nás si porovnáte ceny viacerých poistných produktov rýchlo a výhodne. A to všetko kompletne online!