Čo ak moju dovolenkovú destináciu zasiahol živel? Pozrite sa, aké možnosti máte
21.06.2022 | Autor: Eva Majerská
Kto by sa netešil na každoročnú dovolenku? Vyhliadky a plánovanie popri bežných povinnostiach dodávajú každému dňu radosť. Lenže stáva sa bohužiaľ aj to, že tak dlho očakávané dni v dovolenkovej destinácii sa z hodiny na hodinu zmenia na nočnú moru. A povedzme si pravdu, v posledných rokoch sa tomu vďaka výkyvom počasia nedá vyhnúť už zrejme nikde.
Na čo máte nárok, čo máte robiť a ako postupovať, keď vašu dovolenkovú destináciu zastihne živel?
V prvom rade platí, že na dovolenku bez cestovného poistenia ani nepomýšľajte. Zároveň je dobré pozrieť sa bližšie, čo taký balík poistenia obsahuje. Vybrať si môžete nielen základné riziká, ako sú krytie liečebných nákladov pri chorobe či úraze, ale aj viaceré ďalšie, napríklad batožinu a doklady (ich stratu alebo krádež), zodpovednosť za škodu či odškodnenie po úraze. Dá sa, samozrejme, zvoliť aj storno pobytu a zachraňovacie či vyslobodzovacie činnosti v horách alebo na vode. Na ne je dobré myslieť, ak sa chystáte na rizikovejšie aktivity, ako je len oddych pri bazéne. Storno pobytu alebo letenky oceníte, ak napr. cestujete s deťmi a pred odchodom nečakane ochorejú. Jednoducho povedané: cestovné poistenie by malo zahŕňať naozaj maximálny objem rizík, aby ste sa vyhli problémom. Takýto rozsah môžete získať už v danom balíku alebo si k nižšiemu vyberiete ešte požadované pripoistenie.
A čo, keď už tá nešťastná situácia nastala?
Živel zasiahol moju destináciu ešte pred dátumom odchodu
Keď sa dozviete, že vaše cieľové dovolenkové miesto sužujú požiare, víchrica alebo zemetrasenie, zrejme vám prebehne mráz po chrbte. Plány na dovolenku sa zrazu stávajú obrovským rizikom a zrejme už po tejto ceste netúžite. Dobrou správou je, že ak máte uzavreté poistenie storna, práve pre takéto prípady ho môžete využiť. To však iba v prípade, že existuje vyhlásenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVaEZ), ktoré odporúča do určitej destinácie necestovať. Zároveň musí platiť, že vyhlásenie bolo vydané až po uzatvorení poistky obsahujúcej poistenie storna. V tomto prípade vám poisťovňa môže uhradiť storno poplatky za zrušenú dovolenku. Musíme však upozorniť, že niektoré poisťovne majú práve toto riziko uvedené vo svojich výlukách z plnenia (napr. AXA ASSISTANCE a Európska cestovná poisťovňa) a niektoré môžu preplatiť náklady, no s uplatnením spoluúčasti (napr. Allianz vo výške 10 %). Ak by prišlo k uzatvoreniu poistenia storna už po vyhlásení upozornenia od ministerstva, s poistným plnením logicky nebudete môcť počítať.
Živel zasiahol oblasť priamo počas dovolenky
Aj v prípade, že ste na mieste a v oblasti začne zúriť živel, mali by ste sa riadiť oficiálnymi vyjadreniami a informáciami z ministerstva, ale aj úradov danej oblasti. Taktiež sledujte nariadenia polície a záchranných zložiek. Určite sa spojte s asistenčnou službou vašej poisťovne. V prípade, že máte uzavreté poistenie prerušenia cesty, resp. nevyužitej cesty, ktoré bývajú zvyčajne súčasťou poistenia storna, alebo za pomoci asistenčnej služby (napríklad v prípade poisťovne Allianz) môže poisťovňa zariadiť váš predčasný návrat domov. Náklady na cestu späť však musia byť v porovnateľnej výške, ako boli tie pôvodné, resp. na porovnateľnej úrovni. Zároveň vám poisťovňa poskytne telefonické poradenstvo v danej situácii.
Ak ste si poistenie storna neuzatvorili, rovnako sa môžete obrátiť na asistenčné služby vašej poisťovne a tie vám pomôžu, avšak s vašou spoluúčasťou. Môžu vám napríklad zariadiť odvoz, pomoc alebo podobne, ale náklady za tieto služby si budete hradiť vy.
Samozrejme, ak ste pri danej živelnej udalosti utrpeli nejaké zdravotné ťažkosti, pomoc vám je poskytnutá v rámci liečebných nákladov, či už ide o zdravotnú starostlivosť, hospitalizáciu alebo repatriačnú cestu späť na Slovensko.
POZOR: Môže tu nastať isté obmedzenie v prípade, že už pred danou cestou bolo vyhlásené upozornenie od MZVaEZ. Vtedy poisťovňa nemusí preplatiť zdravotnú starostlivosť vôbec alebo môže prísť ku kráteniu poistného plnenia.
V prípade, že naše ministerstvo nevyhlásilo odporúčanie týkajúce sa danej oblasti, a vy sa ako klient cítite neistý a chcete zájazd prerušiť, poisťovňu určite kontaktujte, ako sme už písali vyššie, vie vám poradiť s postupom. Ale takýto prípad nie je priamo predmetom poistenia, čo bližšie vysvetľuje aj náš odborník na poistenie: „Strach ako taký nie je rizikom, ktoré by poisťovne popisovali vo svojich poistných podmienkach. Zo strany poisťovne pôjde o individuálne posúdenie, či vám vedia poskytnúť nejakú pomoc či asistenciu. Záleží, samozrejme, aj na situácii a jej posúdení, komunikácii medzi poisťovňou, resp. jej asistenčnou službou, a miestnymi úradmi. V každom prípade odporúčame kontaktovať asistenčnú službu a vysvetliť jej vašu situáciu.“
Takéto podmienky platia v prípade, že ste si dovolenku plánovali sami, no aj vtedy, ak vám ju plánovala cestovná kancelária. Pri tých by sme radi odporučili overenie, či má daná cestovná kancelária uzatvorené poistenie insolventnosti. To sa stalo témou po tom, čo prepukla pandémia koronavírusu, keď niektoré skrachovali a museli ohlásiť ukončenie svojej činnosti. S uvedeným poistením by však ich klienti ani v takejto situácii nemali mať problémy, či si len zakúpili zájazd alebo stihli už aj vycestovať.
Nájdite si najlepšie cestovné poistenie a užite si dovolenku bez starostí navyše!