Predné brzdové svetlo bude realitou na cestách od roku 2029
28.10.2025 | Autor: Hana Hovorková
Je rozmerovo malé a úzke, ale svojou výraznou zelenou farbou má veľký potenciál predchádzať vzniku dopravných nehôd a chrániť tak denne ľudské životy na cestách.

Čo je predné zelené brzdové svetlo a ako funguje?
Mysleli ste si, že na vozidle je už dostatok svetiel, aby boli všetci účastníci premávky patrične videní a chránení? Keďže bezpečnosti nie je nikdy dosť, prišli pred pár rokmi slovenskí výskumníci z Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy Žilinskej univerzity s unikátnym vynálezom.
Predné brzdové svetlo navrhli ako o bezpečnostný prvok, ktorý pri brzdení svieti na zeleno. Aby plnilo svoj účel, malo by byť umiestnené na prednej maske osobného alebo nákladného auta a šofér by ho aktivoval a deaktivoval, t. j. rozsvecoval a zhasínal, zároveň s ostatnými brzdovými svetlami na vozidle.
Aký je jeho účel a praktické využitie?
Základným praktickým cieľom tohto svetla je predchádzanie dopravným nehodám, a tým záchrana ľudských životov a minimalizovanie počtu zranených. Predstavte si napríklad bežnú situáciu, že potrebujete prejsť cez priechod pre chodcov, ale blíži sa k vám auto a neviete, či vás vodič spozoroval, spomalí rýchlosť a pustí vás alebo nie. Účelom predného zeleného brzdového svetla na aute je práve schopnosť poskytnúť signál chodcom, cyklistom aj vodičom oproti, že vodič brzdí a oni môžu prejsť. Svoj bezpečnostný charakter uplatní aj na elektromobiloch, ktoré sú oproti benzínovým či naftovým motorom oveľa tichšie a pre chodcov je tak ťažšie odhadnúť ich rýchlosť.
Povinné zmluvné poistenie
Čo prinieslo testovanie predného brzdového svetla v premávke?
Predné brzdové svetlo bolo testované v ostrej premávke pod vedením spomínaných žilinských výskumníkov, ktoré trvalo približne rok, do konca októbra 2023. Prebiehalo na 3 072 vozidlách, najmä v Žilinskom a Trenčianskom kraji. Montáž predného brzdového svetla bola realizovaná testovaným vozidlám bezplatne nad EČV alebo pod ním a netrvala dlhšie ako 40 minút. Každé auto najazdilo priemerne 14 000 km.
Výsledky testovania potvrdili efektívnosť vynálezu. Používaním predného brzdového svetla došlo k poklesu nehodovosti v oboch krajoch o 12 %. Ide o jasný prínos používania tohto bezpečnostného prvku. Na základe výsledkov testovania bolo vypočítané, že predné brzdové svetlo môže ročne zachrániť 39 životov a ušetriť 168 miliónov € na Slovensku už pri inštalácii na každom desiatom aute.
Počas testovania predného brzdového svetla sa výskum zameral aj na názor účastníkov premávky a potvrdila sa široká podpora verejnosti, či už ide o chodcov, profesionálnych vodičov, či bežných motoristov osobných áut.
Spájajú sa s predným brzdovým svetlom nejaké nevýhody?
Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského je dôležité, aby legislatívny proces prebehol nielen na národnej, ale aj na medzinárodnej úrovni, inak môže byť auto inde ako na Slovensku nespôsobilé na jazdu po cestách.
Skôr praktickým ako legislatívnym problémom je riziko, že rozsvietenie svetla pri brzdení nemusí vždy znamenať reakciu vodiča na chodca pred priechodom a možnosť bezpečne prejsť na druhú stranu cesty. Stále tak bude na mieste ostražitosť a zodpovednosť vnímať predné zelené brzdové svetlo ako pomôcku, nie však automaticky ako povolenie vojsť do jazdnej dráhy vozidla.
Prečítajte si aj: Chodíte radi alebo často pešo po cestných komunikáciách? Dodržiavajte všetky pravidlá bezpečnosti na priechode pre chodcov a chráňte tak svoj život.
Predpokladaný termín pre používanie v SR je už známy
Momentálne je montáž a používanie predného brzdového svetla ešte nezákonné, hoci bolo úspešne otestované a aktuálne prešlo aj legislatívnym schvaľovacím procesom. Na základe schválenej novely zákona o cestnej premávke sa tento prvok stane súčasťou dobrovoľného vybavenia motorových vozidiel kategórie M a N s platnosťou od 1. januára 2029.
Témou predného brzdového svetla sa v súčasnosti zaoberajú aj predstavitelia Európskej únie, ktorí ho zvažujú zahrnúť do platnej legislatívy vzhľadom na nízke výrobné náklady a preukázanú účinnosť na základe výsledkov testovania nielen na Slovensku, ale už aj napríklad v Rakúsku (formou analýz - simulácií).
Podobne ako množstvo predošlých bezpečnostných prvkov má aj predné brzdové svetlo predpoklad byť do budúcna automatickou súčasťou všetkých nových vozidiel vychádzajúcich z výrobných liniek.
Ako sa ochrániť pred finančnými stratami následkom dopravnej nehody?
Niekedy stačí malá nepozornosť alebo nástrahy počas šoférovania - kontrola mobilného displeja, nastavovanie klimatizácie, únava z dlhšej jazdy, lesná zver na ceste či iné okolnosti a môžete sa poľahky stať účastníkom dopravnej nehody. Okrem zdravotných následkov vás môže „zabolieť“ aj účet za opravu vozidla, pokiaľ ste nehodu zapríčinili vy. Aby ste boli v prípade tejto udalosti finančne krytý a chránili tak svoj bežný rozpočet pred náhlymi a často nemalými výdavkami, nezabudnite mať auto vždy poistené. Okrem povinného zákonného poistenia, ktoré kryje škody spôsobené na inom vozidle, zvážte aj dobrovoľné havarijné poistenie. Práve to chráni vaše úspory a uhradí prípadné škody spôsobené na vašom vlastnom aute počas nehody.