033 240 00 02
0911 696 920
0918 462 422
0948 197 625
Facebook
LinkedIn

PO-PIA: 07:30-17:00

Oplatí sa havarijné poistenie pre každé auto?

19.11.2019 | Autor: Netfinancie.sk

Riešite aj vy dilemu, či sa pre vaše auto oplatí havarijné poistenie? V tomto rozhovore vám Vladimír Cvik zo spoločnosti Netfinancie prezradí všetko, čo o havarijnom poistení potrebujete vedieť na to, aby ste sa správne rozhodli.

Marian Niton: Dobrý deň. Platiť či neplatiť? Večná dilema, najmä nás, dobrých šoférov. Hovoríme o havarijnom poistení a o tom, či vyhadzujeme peniaze do vzduchu alebo si kryjeme prípadné straty v budúcnosti. Mojím dnešným hosťom je pán Vladimír Cvik zo spoločnosti Netfinancie.sk.

Vladimír Cvik: Pekný deň prajem.

Marian Niton: Takže platiť alebo neplatiť havarijné poistenie?

Vladimír Cvik: To je veľmi dobrá otázka. Nie je možné ju ale univerzálne a všeobecne zodpovedať. Ak mám úplne nové vozidlo, nemať havarijné poistenie je, samozrejme, veľmi veľmi zlé a môže to mať aj finančne fatálne dôsledky pre nás. A treba rozmýšľať, či 5 – 6-ročné vozidlo sa mi oplatí poisťovať alebo neoplatí poisťovať. Ale keď to mám zovšeobecniť, tak sa hovorí, že už také 10 – 11-ročné vozidlo nie je vhodné havarijne poisťovať, ale niektoré tie riziká si kryť napríklad pripoisteniami k povinnému zmluvnému poisteniu.

Marian Niton: Takže podľa vás tá hranica je kde?

Vladimír Cvik: Hranica, kedy by som rozmýšľal, či cena, ktorú dávam za havarijné poistenie, je v porovnaní s hodnotou môjho vozidla primeraná, je tak 7 – 8 rokov a 10 – 11 rokov je už naozaj tá maximálna hranica, kedy by som povedal, že vhodnosť a nevhodnosť havarijného poistenia je tak na maxime. A dokonca niektoré poisťovne už ani staršie autá ako 10 rokov nepoisťujú.

Marian Niton: Ale keď nabúram 8-ročné auto a idem s ním do servisu, aj tak ma to môže zruinovať.

Vladimír Cvik: Možno zruinovať nie, ale uvedomme si, prosím, jednu vec. Havarijné poistenie na Slovensku sa vo väčšine prípadov robí tak, že sa stanovuje poistná cena alebo poistná suma motorového vozidla, a tá sa stanovuje na tzv. nové ceny. To znamená, že ideme do cenníkov cien motorových vozidiel v tom roku výroby. Ak aj kúpim dnes ojazdené auto za 10 – 12 000 € a ono malo hodnotu 30 000 € pred pár rokmi, tak moja poistná suma v havarijnom poistení je stanovená na tých 30 000 €. Keď hovoríme o tom 8-ročnom aute, tak si predstavme, aká je asi časová cena alebo trhová cena toho motorového vozidla. To znamená, že z tých 30 000 € každým rokom hodnota, všeobecná hodnota auta, klesá a po tých 8 rokoch môže byť na jednej šestine až jednej osmine pôvodnej ceny. Ak by som mal platiť 500 €, lebo cenníková cena v roku výroby bola 30 000 €, tak sa mi za tých 500 € 8-ročné auto so všeobecnou hodnotou 6 – 7 000 € veľmi neoplatí. Treba zvážiť, vo veku 7 – 8 rokov, či cena, ktorú dávam za havarijné poistenie, s ohľadom na riziká, ktoré si dojednávam v havarijnom poistení, je v pomere k cene a hodnote auta dobrá alebo nie.

Marian Niton: Spomínali ste rozpätie od 250 € možno až do 400  €. Prečo sú také rozdiely a čo všetko v tom havarijnom poistení môžem mať kryté?

Vladimír Cvik: Podľa čoho sa stanovuje cena v havarijnom poistení? Veľmi podobne ako je tomu v PZP. To znamená, že dôležitý je môj vek ako vodiča, dôležitý je región, v ktorom bývam, dôležitá je, samozrejme, cena motorového vozidla, a potom je dôležitá aj značka, model a motorizácia. A tieto prvky, tieto parametre, ovplyvňujú potom konečný výpočet ceny. Keďže máme na trhu 11 poisťovní, tak každá poisťovňa má svoju vlastnú obchodnú politiku a niektorá to riziko toho klienta a toho vozidla vyhodnotí na 200 €, a iná môže povedať, že toto riziko je pre mňa vyššie a ponúkam cenu havarijného poistenia 450 €.

Marian Niton: Keď sa idem poistiť, oplatí sa mi prejsť cenníky jednotlivých poisťovní, lebo môžem ušetriť možno aj 100 €?

Vladimír Cvik: Môžeme ušetriť dokonca aj viac. Havarijné poistenie alebo cena havarijného poistenia, samozrejme, závisí od ďalších mnohých vecí, o ktorých sme ešte nehovorili. Jednou z nich je napríklad spoluúčasť. V havarijnom poistení si človek môže dojednať spoluúčasť vo výške 0 €, teda 0 %, čiže takzvane bez spoluúčasti. Môže si vybrať tú najtypickejšiu, najpoužívanejšiu spoluúčasť 5 %, minimálne 150 € alebo 165 €. Môže mať spoluúčasť v nominálnej hodnote napríklad 100 € alebo 200 €. Dokonca aj pri osobných autách sa ešte používa spoluúčasť 10 %, minimálne 330 €. A teda platí, čím mám vyššiu spoluúčasť a čím budúce moje participovanie na tom poistnom plnení je vyššie, tým cena môjho havarijného poistenia je, samozrejme, nižšia.

Marian Niton: Poďme si povedať o tom, čo havarijná poistka kryje a čo všetko môže dobrá havarijná poistka kryť.

Vladimír Cvik: Klasické havarijné poistenie obsahuje v sebe 4 základné riziká: havária, odcudzenie, čiže krádež motorového vozidla, vandalizmus - úmyselné poškodenie a živelné udalosti. Tieto 4 základné riziká tvoria takú kostru havarijného poistenia.

Marian Niton: To je v každom?

Vladimír Cvik: Predstavme si, že je havarijné poistenie aj bez krytia rizika havárie. A je havarijné poistenie, ktoré napríklad nekryje riziko krádeže. Samozrejme, takéto balíky havarijného poistenia sú o niečo málo lacnejšie. Rozhodne ale u nových motorových vozidiel neodporúčam brať si nejaký menší balík, ako je balík, ktorý má tie 4 základné riziká: havária, krádež, vandalizmus a živelné udalosti. A k týmto štyrom základným rizikám si klient ešte u jednotlivých poisťovní môže urobiť nejaké ďalšie pripoistenia. Najčastejšie pripoistenie čelného alebo všetkých skiel na aute. Alebo poistenie úrazu posádky vozidla, poistenie batožiny a v poslednom období je také častejšie pripoistenie aj poistenie náhradného vozidla. Ak auto používam na podnikanie a trebárs auto z dôvodu nejakej škody musí byť týždeň v servise, dobre mi padne, keď mi niekto poskytne náhradné vozidlo, a to kryje vlastne poistenie práve z pripoistenia náhradného vozidla. V ostatnom období si poisťovne uvedomili, že havarijné poistenie nemôže byť pre každého, a že nie každý je ochotný platiť niekoľko sto eur za svoje majetkové poistenie, poistenie svojho vlastného motorového vozidla. A preto je množstvo pripoistení, ktoré si môžem uzatvoriť spolu s povinným zmluvným poistením. Dokonca niekoľko balíkov PZP. To znamená, môžem mať holé PZP, ktoré mi kryje len zodpovednosť, alebo si môžem toto PZP rozšíriť o takzvané havarijné pripoistenia. Musím ale podotknúť jednu vec, že v PZP tieto pripoistenia môžu mať trošku nižšie limity, ako je tomu v klasickom havarijnom poistení.

Marian Niton: Ďakujem pekne. O havarijnom poistení sme hovorili s pánom Vladimírom Cvikom zo spoločnosti Netfinancie.sk