Pri oznámení o neuhradení poistného môže ísť o dva prípady - poisťovňa len neeviduje vašu platbu napriek zaplateniu alebo ste poistné skutočne nezaplatili. Uvedené postupy sa týkajú predovšetkým PZP, keďže jeho uzatvorenie je dané zo zákona, ale dajú sa uplatniť aj pre ďalšie online poistenia, samozrejme s určitými obmedzeniami (najmä povinnosť uzatvoriť si nové).
Postup záleží od toho, či ide o prvé alebo následné poistné. Následné poistné predstavuje druhú a všetky ďalšie platby poistného (področné splátky, poistné na ďalšie poistné obdobie bez vypovedania zmluvy).
Dôvodom, prečo musíte uzatvoriť poistenie nanovo je skutočnosť, že platnosť poistnej zmluvy sa odvíja od spôsobu uzatvorenia. Všeobecne platí, že zmluva uzatvorená online (najčastejšie PZP, cestovné poistenie a pod.) je platná zaplatením poistného, na rozdiel od klasicky uzatvorenej zmluvy, pri ktorej sa platnou stáva podpisom poistníka. Pri online poistných zmluvách tak môže v prípade neskoršej platby nastať problém a poistenie nemusí ani vzniknúť.
DÔLEŽITÉ VEDIEŤ: Záleží od poisťovne, ale niektoré udávajú ako dátum splatnosti aj lehotu 7-mich až 15-tich dní po dni začiatku poistenia. Treba však brať do úvahy, že ak sa budete držať takejto lehoty splatnosti a náhodou spôsobíte v tom čase nehodu, poisťovňa môže považovať poistenie za stále neuhradené a nemusí škodu nahradiť, príp. môže krátiť poistné plnenie. Odporúčame preto klientom, aby pre istotu vždy poistenie zaplatili najneskôr ku dňu začiatku platnosti.
Žiadna poisťovňa neruší poistenie svojim klientom len tak bez dôvodu. Predpisy na platbu poistného musia poisťovne zasielať v istom časovom predstihu, aby ste platbu stihli uhradiť. Niektoré poisťovne však zasielajú predpisy aj s niekoľko mesačnými rezervami, kedy nastáva asi najčastejšie možnosť, že sa na úhradu v čase splatnosti zabudne. Rovnako však sú poisťovne povinné zasielať takýmto klientom upomienky a až po opakovanom neuhradení pristupujú zvyčajne k ukončeniu poistenia.
V každom prípade je užitočné, ak si klienti aspoň trochu sledujú zásielky od poisťovní, príp. termíny trvania poistenia (k čomu dopomáhajú aj naše servisné e-maily pre klientov) a v konečnom dôsledku v prípade platobnej neschopnosti kontaktujú poisťovňu ešte predtým, ako im poistenie zruší práve z dôvodu nezaplatenia.