Sezóna sa pre nich práve začína

14.04.2015 | Autor: Vladimír Kožuch

Prišla jar a s ňou... prišli motorky. Respektíve motorkári.

Každý deň jazdím do práce cez Pezinskú Babu (pre tých, ktorí nepoznajú, je to vrch v Malých Karpatoch s horským priesmykom). A tak ako jeden z prvých bývam svedkom zvláštneho úkazu. Akonáhle zmizne z ciest sneh, nedbajúc na stále ešte nezaplátané výtlky, objavia sa na tejto ceste vyznávači dvojkolesových tátošov.

Štýlová, ale zvyčajne nebezpečná jazda

Jednoduché aj monstrózne nadupané skoro závodné stroje začnú zoširoka klopiť zákruty, rezať rovinky na plný plyn a žrať nervy tým so štyrmi kolesami. Rozumiem, je to životný štýl. Ale mnoho z týchto chlapcov a chlapov sa tu preháňa len tak, nikam nejdú, nemajú žiadny cieľ a niektorí si, bohužiaľ, pomýlili cestu so závodným okruhom. Je to nepríjemné, ale je to vec polície. My, ostatní vodiči, s tým nič nenarobíme, treba sa len obrniť silnými nervami a dávať pozor aj za nich. O tom, že to potrebné je, svedčí niekoľko krížov popri ceste a nie sú len popri tejto.

Havária na motorke je zvláštna tým, že jazdec z nej môže v tom lepšom prípade výjsť len s ošúchanou kombinézou, ale v tom horšom aj so smrteľným zranením. Nehovoriac už o škode na motorke, ktorá je často drahšia ako menšie auto. Preto dúfam, že chlapci majú svojich miláčikov poistených.

Čo motorkárom ponúkajú poisťovne?

Na Slovensku poisťovne ponúkajú štandardne povinné zmluvné poistenie ako aj havarijné poistenie na motorku, ale to je všetko. Je škoda, vzhľadom na časovo obmedzenú prevádzku, že poisťovne nie sú schopné svojim motorkárskym klientom poskytnúť poistenie, z ktorého je vyňaté zimné obdobie. V niektorých štátoch, napr. aj v susednej Českej republike, také poistenie možné je. Motocykel musí byť potom v určenom období garážovaný a je poistený v tom prípade napr. len proti krádeži alebo škodám vzniknutým živelnou pohromou, ako je požiar či povodeň. Poistenie je teda platné celý rok, ale tým, že v zimnom období nekryje škody spôsobené prevádzkou motorky, je aj cena oveľa prijateľnejšia.

Čo sa týka povinného zmluvného poistenia u nás, motorka musí byť poistená celý rok. Ak by chcel vlastník motorku na zimné obdobie nepoisťovať, musel by ju na toto obdobie odhlásiť z evidencie a potom zasa prihlásiť, čo je nielen otravné, ale stojí tiež peniaze. Takže čo sa týka kreativity, poisťovne sa u nás moc nepretrhnú. Na Slovensku je podľa dostupných údajov evidovaných asi 110 tisíc motocyklov, čo je oproti 2, 7 miliónu automobilov zanedbateľný počet, a tak sa neoplatí venovať im extra pozornosť.

Odmena za bezpečnosť je u nás zatiaľ v nedohľadne

V zahraničí je napr. bežné, že motorkári, najmä tí mladí, ktorí absolvujú špecializované kurzy bezpečnej jazdy, obdržia od poisťovní zľavy na poistnom. O takýchto vymoženostiach môžeme u nás len snívať. Avšak, aby som bol spravodlivý, žiadny takýto kurz na Slovensku neexistuje alebo aspoň ja o ňom neviem. Aj vodiči osobných áut majú v podstate len jednu možnosť, kapacitne aj rozsahom veľmi obmedzenú, a tou je škola šmyku v Orechovej Potôni. Samozrejme, pri takýchto podmienkach niet divu, že poisťovne zostávajú pri stanovovaní cien poistenia u starých osvedčených parametrov (vek, výkon vozidla, predchádzajúce škody atď.). A tak to asi bohužiaľ ešte veľa rokov zostane.

Pozor si musia dať motorkári aj na "lapkov". Dvojkolesoví tátoši sa síce kradnú menej ako tí štvorkolesoví, avšak riziko je vzhľadom k menšej možnosti zabezpečenia vysoké. V počte ukradnutých značiek dominujú tie japonské: Honda, Yamaha a Suzuki. Treba preto vždy zamykať riadidlá, nenechávať kľúčiky v zapaľovaní, priväzovať motorku reťazou k stĺpu, poprípade implementovať nejaké skryté elektronické zabezpečenia.

Takže milí motorkári, ak ste dobre poistení, jar je tu, smelo na cesty. Ale nezabúdajte, že vy nie ste Rossi a cesta 3. triedy nie je závodná dráha. My, ostatní vodiči, to určite oceníme.

Poradíme vám?Mgr. Vladimír Cvik
a odborný tím poradcov