Príliš drahá nepozornosť

12.03.2015 | Autor: Vladimír Kožuch

Už ste niekedy dostali pokutu za to, že ste sa počas jazdy bavili so spolujazdcom? Ja nie a nikoho takého ani nepoznám. Predpokladám, že vaše skúsenosti sú podobné. Väčšinou dostávame pokuty za to, že sme prekročili rýchlosť, nezastavili na stopke, poprípade nemáme zapnuté bezpečnostné pásy. Pár ozajstných zurvalcov si odnesie tresty aj za alkohol. Za rozhovor so spolujazdcom nikto.

Pritom práve táto činnosť je jednou z tých, ktoré sa radia do skupiny faktorov rozptyľujúcich vodiča za volantom. Nepozornosť sa podieľa na nehodách vysokou mierou. Prehrabával som sa štatistikou nehodovosti nášho ministerstva vnútra, ale bohužiaľ som na takýto parameter príčiny nehôd nenarazil. Naši policajti sa sústreďujú skôr na definovanie technických stránok nehody, ako sú počasie, dni v týždni a pod. Tak som zalovil v susedných vodách a čuduj sa svete, našiel som. Bratia Česi v štatistikách dopravných nehôd za rok 2014 uvádzajú, že nepozornosť za volantom zapríčinila 19,3 % dopravných nehôd, čo je viac ako neprimeraná rýchlosť (17,5 %).

Výsledky prieskumov zo zahraničia by nás mali varovať!

Je otázne, či by aj tieto percentá nemali byť vyššie, nakoľko neexistuje žiadna jednotná definícia toho, čo sa považuje za nepozornosť. Častokrát je uvedenou príčinou nehody technický priestupok, ktorý býva ale zvyčajne zapríčinený práve nepozornosťou. Niektoré zahraničné zdroje uvádzajú, že na jej konto sa dá pripísať až 50 % dopravných nehôd, ale ako som už uviedol, keďže nie je rovnaký meter, toto číslo treba brať s rezervou. S pokojným svedomím ale môžeme povedať, že nepozornosť sa na dopravných nehodách podieľa najvyššou mierou.

Napriek tomu ani preventívna, ani represívna činnosť dopravnej polície sa na správanie, ktoré zapríčiňuje nepozornosť vodičov, nezameriava. Ale mala by. Jedna zahraničná poisťovňa vykonala prieskum u viac ako 800 nehôd a potenciálnych nehôd a zistenia sú šokujúce: v 78 % nehôd a v 65 % potenciálnych nehôd sa vodiči nepozerali v smere jazdy! Čím sa teda zaoberali?

- 24 % sa venovalo iným veciam ako riadenie vozidla (telefonovanie, pozeranie von z okna a pod.);

- 19 % sa venovalo veciam spojeným s riadením, ktoré však v danom momente neboli dôležité pre vyhnutie sa nehode(pozeranie do spätného zrkadla, navigácie, na stierač e a pod.);

- 9 % bolo unavených a ich reakcie spomalené.

Alkohol ani telefón za volant nepatria

Štúdie vykonané v Toronte dokázali aj fakt, že telefonovanie za jazdy spôsobuje úplne rovnaké riziko nehody ako alkohol. V obidvoch prípadoch je riziko nehody 3- až 6-krát vyššie ako u vodiča, ktorý netelefonuje.

Kritickým prípadom je písanie sms. Je to len pár dní dozadu, keď som vo svojej rodnej dedine pozoroval čudné správanie sa auta. Raz spomaľovalo, raz zrýchľovalo, motalo sa od stredu cesty až k chodníku. Bál som sa, že ide o ožrana za volantom (bol piatok večer), a tak som ho radšej rýchlo predbehol. Na moje prekvapenie v aute sedela si 20-ročná babenka, ktorá niečo veselo vyťukávala do svojho smartfónu. Samozrejme, skoro celý čas sa naň pozerala.

V tom momente som aj ja sám do istej miery potvrdil vyššie uvedené. Nedíval som sa totiž na cestu pred sebou, ale na vodiča auta, ktoré som predchádzal. Tiež jeden z neduhov, ktoré nás rozptyľujú. Aby v tom teda neboli mobily samé, uvádzam aj ďalšie faktory spôsobujúce nepozornosť, a to v poradí, v akom zapríčiňujú dopravné nehody.

10 vecí, ktoré nás za volantom najviac rozptyľujú

1. Všeobecná nepozornosť – jazdenie na „autopilota“, zasnenie , únava

Dajme si radšej pár minút prestávku na odpočívadle a pretiahnime si kostru. Zníženie vedomej pozornosti k šoférovaniu, rozmýšľanie „o nesmrteľnosti chrústa“ a únava, to sú veci, ktoré si väčšinou ani neuvedomujeme, ale ktoré nás môžu stáť život.

2. Používanie mobilného telefónu

K tomu ani nie je čo dodať. Snáď len to, že niektoré štúdie pokladajú za rovnako nebezpečné aj telefonovanie s použitím handsfree sady.

3. Osoba alebo objekt mimo auta

Pekná kočka na zastávke autobusu alebo zaujímavý billboard sú presne to, na čo by sme sa nemali pozerať. Hoci na druhej strane nás zase takéto „objekty“ vytrhávajú z útlmu.

4. Pozeranie sa alebo rozhovor so spolujazdcom

Vášnivé diskusie ani rúčka na kolienku nie sú to pravé orechové do auta. Nechajme si to až na doma.

5. Hľadanie a používanie vecí súvisiacich s jazdou

Navigáciu, spätné zrkadlá, teplotu v aute a rádio si radšej nastavme pred jazdou.

6. Jedenie a pitie

Už žiadny Mc Drive!

7. Používanie vecí súvisiacich s autom

Aj sedadlo si treba nastaviť už pred jazdou.

8. Hýbajúce sa objekty v aute

Dunčo alebo iný štvornohý miláčik patrí do klietky v kufri, nie na predné sedadlo.

9. Fajčenie

Cigaretka na dva ťahy môže byť aj naša posledná.

10. Skrášľovacie procedúry

Stojím na križovatke. Naľavo si dáma robí make-up, napravo sa pán holí. Vytiahol by som hrebeň, ale našťastie mám pleš :)

A tak, hoci nás asi policajti nezačnú pokutovať za rozhovor s manželkou na vedľajšom sedadle (ale pokutovať aspoň tie mobily v rukách by mohli!), uvedomme si aspoň my sami, aké dôležité je plnohodnotne sa venovať riadeniu vozidla. A aspoň trochu sa snažme zbaviť našich neduhov za volantom. Ušetríme si tým peniaze, zdravie, ale čo je oveľa dôležitejšie, tak aj životy – naše aj ostatných účastníkov dopravy.

Poradíme vám?Mgr. Vladimír Cvik
a odborný tím poradcov