Poisťovacie sci-fi

17.12.2014 | Autor: Vladimír Kožuch

Slovenskej verejnosti to nemusí byť až také známe, ale spoločnosť Google nie je len najrozšírenejším internetovým vyhľadávačom a výrobcom interaktívnych okuliarov Google Glass. Už roky sa venuje vývoju aj niečoho podstatne väčšieho. Tým väčším mám na mysli váhu - ide totiž o auto.A to nie o hocijaké auto, ale o auto bez ľudského vodiča, riadené robotickým systémom, schopným plnohodnotne vyhodnocovať svoje okolie a riadiť pohonné systémy automobilu.

Google vládne internetu. Bude aj cestám?

Ak si myslíte, že je to stále ešte len utópia, budete veľmi prekvapení. Pred pár rokmi som mal možnosť navštíviť ústredie spoločnosti v meste Mountain View v Kalifornii. Už vtedy tam toto auto testovali za plnej premávky na uliciach. Vyzeralo síce dosť otrasne (Toyota Prius) a milovníka krásnych línií Lamba alebo Ferrari by určite nenadchlo, ale o to predsa v tomto prípade nejde. Spoločnosť Google uvádza, že po bežných cestách najazdilo už 300 tisíc kilometrov. V máji jej zástupcovia oznámili, že sa vyrobí 100 vozidiel na testovanie do bežnej premávky.

V USA schválili prvý zákon umožňujúci začlenenie testovacieho „samoriadiaceho“ vozidla do cestnej premávky už v roku 2011 a v súčasnosti to legislatíva umožňuje hneď v niekoľkých štátoch (Idaho, Kalifornia, Nevada, Florida, Michigan, atď.) V roku 2012 Sergey Brin predpokladal, že auto bude môcť do plnej prevádzky už v roku 2017. Tento rok upresnil riaditeľ projektu Chris Urmson začatie hromadnej výroby vozidla na roky 2017 až 2020.

Ani Európa nezaostáva...

Ak sa vám aj tak zdá, že Amerika je ďaleko, tak sa teda presuňme bližšie. Britská BBC informovala, že vláda Jej Veličenstva uvažuje o povolení testovať „samoriadiace" vozidlá v cestnej premávke v krajinách Britského spoločenstva národov už budúci rok. Tieto vozidlá vyvíjajú aj inžinieri z britských univerzít, vrátane špecializovanej skupiny z Oxfordu. Vo Švédsku môže Volvo testovať 100 takých áut v cestnej premávke mesta Gothenburg. „Samoriadiace“ auto testuje od minulého roku aj automobilka Nissan.

A aby toho nebolo málo, Stefan Moser, vývojový šéf Audi, ohlásil predaj „samoriadiaceho“ vozidla, najvyššieho modelu A8 tejto prémiovej značky, už na rok 2017. Varoval však, že jeho skutočnému a rýchlemu nasadeniu budú možno brániť legislatívne prekážky.

Prídu poisťovne o zárobok?

Som zvedavý, ako rýchle sa tieto technológie naozaj dostanú aj k nám, bežným vodičom. Čosi mi ale napovedá, že sa ani nenazdáme a bude to tu. Ja sa na to veľmi teším. Ako človeka z oblasti poisťovníctva ma však aj zaujíma, ako budú na nové vozidlá reagovať poisťovne. Google vyhlásil, že úplné použitie „samoriadiacich“ áut zníži nehodovosť až o 90 %. Ak by to bola pravda, poisťovací priemysel čakajú v oblasti autopoistení dramatické zmeny. Dokonca, ak by sa nehody znížili len o polovicu, fakticky by to mohlo znamenať drastické zníženie cien poistenia. Hrozil by až zánik niektorých poistných produktov, tak ako ich poznáme dnes, a vznikli by nové druhy poistení.

Samozrejme, „samoriadiace“ autá sa budú presadzovať aj po zavedení len postupne, ale o takých 20 rokov si možno budú havarijné poistenie uzatvárať len konzervatívni fanúšikovia veteránov (teda dnešného typu áut) a PZP bude stáť 10 eur.

Netešíte sa na to ?

Poradíme vám?Mgr. Vladimír Cvik
a odborný tím poradcov