033 240 00 02
0911 696 920
0918 462 422
0948 197 625
Facebook
LinkedIn

PO-PIA: 07:30-17:00

Novela zákona o premávke sa bude venovať aj elektrickým kolobežkám

15.08.2019 | Autor: Netfinancie.sk

Nový dopravný prostriedok sa najmä v mestách teší čoraz väčšej obľube. Je praktický a rýchly, no na slovenské cesty nie tak celkom ideálny. Najnovšie si na elektrické kolobežky posvietila aj vláda, ktorá do parlamentu predložila návrh novely zákona o cestnej premávke. V tejto novele sa venuje aj úprave prevádzky elektrokolobežiek a jej používateľom chce nastaviť nové pravidlá.

Elektrokolobežky sú praktické, moderné a navyše aj ekologické. Tento nový módny trend si svojich priaznivcov našiel vo viacerých vekových kategóriách, dokonca v takom rozsahu, že mestá ako Lisabon, Praha či Viedeň museli riešiť neočakávaný nápor používania tohto dopravného prostriedku. Nová praktická vychytávka však so sebou priniesla aj problém. Človek jazdiaci na elektrickej kolobežke nie je chodec ani cyklista. Tak, kde na ceste by sa mal pohybovať? Túto otázku si položila aj kompetentní a pri zostavovaní novely zákona o premávke sa zamerali aj na úpravu používania elektrokolobežiek na našich cestách.

Pripravované zmeny nepotešia 

Súčasná platná legislatíva zaraďuje elektrokolobežky do rovnakej kategórie ako chodcov. Ich používatelia teda môžu beztrestne jazdiť po chodníkoch, no má to však pár háčikov. Okrem toho, že elektrokolobežkári môžu chodcov obmedzovať a ohrozovať, pri kolízii by sa podľa zákona nedalo hovoriť o dopravnej nehode. Novela zákona má preto presne definovať postavenie e-kolobežkárov v cestnej premávke. Po novom by sa za nemotorové vozidlo mala považovať aj „kolobežka s pomocným motorčekom“ a tiež pribudol aj samostatný paragraf. Aké konkrétne zmeny by úprava zákona mala priniesť? 

1.      Rovnako ako cyklisti

Po novom by elektrokolobežky mali byť v očiach zákona na rovnakej úrovni ako samovyvažovacie prostriedky alebo bicykle. Úprava zákona za takýchto podmienok e-kolobežkárom dovolí jazdiť po chodníkoch, musia však jazdiť veľmi pomaly.

2.      Cez prechod iba pešo

Podľa pripravovaného návrhu musia jazdci pri prechode bez prechod tlačiť elektrickú kolobežku vedľa seba. Cez prechod tak budú musieť prechádzať pešo, rovnako ako cyklisti.

3.      Budú aj pokuty

Podľa novely zákona by sa kolízia s e-kolobežkou mala považovať za dopravnú nehodu. Ak jazdec na elektrokolobežke poruší pravidlá cestnej premávky, môže dostať pokutu až do výšky 50 €.

4.      Pozor na alkohol

Elektrokolobežkári by mali byť na rovnakej úrovni s cyklistami aj v pravidlách užívania alkoholu. V obci a na cyklotrasách budú môcť jazdiť, ak budú mať menej ako 0,5 promile. Pri jazde mimo obce budú mať nulovú toleranciu.

5.      Prilba nesmie chýbať

V novele zákona sa hovorí aj o dodržaní bezpečnostných pokynov. Pri zníženej viditeľnosti by mali aj jazdci na elektrokolobežkách mať na sebe reflexné prvky alebo reflexný odev. Pri jazde mimo obce budú povinní mať na hlavne ochrannú prilbu.

Hoci je novela zákona ešte v štádiu schvaľovania, odborníci krútia hlavou. Na pravú stranu cesty podľa nich tento nový dopravný prostriedok nepatrí. Dôvod je pritom jednoduchý, slovenské cesty na to nie sú pripravené a zároveň u nás chýbajú cyklotrasy. E-kolobežkári by na pravej strane cesty boli vystavení nebezpečenstvu a zároveň by boli nebezpeční aj pre ostatných účastníkov premávky. Nové opatrenia však majú byť navrhované za účelom zvýšenia bezpečnosti a udržania organizovanosti cestnej premávky. Aký budú mať skutočný dopad na používanie elektrokolobežiek a správanie jednotlivých účastníkov cestnej premávky sa však ukáže až v praxi v prípade, že parlament novelu schváli.

Vodiči by sa tiež mali pripraviť na vyššie pokuty za používanie mobilného telefónu za volantom, elimináciu papierových žiadostí pri evidencii vozidla a mladších vodičov čakajú tvrdšie tresty. Viac sa dočítate v tomto článku.